Roman.
Albert
Bonniers Förlag 2011, 396 s
Tämä
vuosien takainen kirjamaailmaan liittyvä uutinen tuli ensimmäisenä
mieleen Kerstin Ekmanin romaanista. Siinä Lillemor Troj on
parrasvaloissa, lehtihaastatteluissa näkyvä ja lopulta Ruotsin
akatemian jäseneksi nouseva kirjailijanimi ja -kasvo. Varsinainen
sisällön tuottaja, piilossa pysyvä kirjoittaja on Barbro
Andersson, Babba. Vuosikymmeniä kestävän yhteistyön alkuna on
novellikilpailu, johon Babba osallistuu Lucia-aiheisella
murhamysteerillä. Hän ehdottaa Lillemorille yhteistyötä, jossa
tämä esiintyy kirjoittajana, osallistuu kilpailujen
palkintojenjakoon, palkkio jaettaisiin molempien kesken. Hyvin
erilaiset naiset saavat molemmat hyötyä ja elää mieleistään
elämää; Lillemor on sovinnainen, kunnianhimoinen, huomiosta ja
ihailusta nauttiva kaunotar, Babba on homssuinen ja rento
taiteilijaluonne työläistaustaisesta perheestä. Häntä eivät
markkinointi, palkinnot ja peilisalit kiinnosta. Itseluottamusta
kirjailija ei tarvitse, mutta kylläkin anonyymiutta sanoo Babba.
Novelleista yhteistyö kasvaa toisiaan seuraaviin menestysdekkareihin
ja vielä kaunokirjallisuuteen. Lillemor Troj on lopulta nimekäs
kirjailija ja ovet aukeavat jopa kaikkein
pyhimpään, Ruotsin akatemiaan.
Alussa
kustantaja on saanut käsikirjoituksen romaanista, joka kertoo koko
tämän petoksen alusta loppuun. Lillemor Troj näkee paljastumisensa
hetken olevan käsillä ja onnistuu pakenemaan kustantajan luota
käsikirjoitus mukanaan. Kirjassa Lillemor lukee läpi
kaksoiselämäänsä tästä Babban kirjoittamasta
romaanikäsikirjoituksesta. Babban menneisyyden kuvausta seuraa
Lillemorin nykyhetkessä tapahtuva muistelu samasta ajanjaksosta.
Petos
on jatkunut vuosikymmeniä, vaikka Lillemor on pyristellyt huonon
omatuntonsa kanssa. Hän on kuitenkin kaikkien vietävissä, ensin
määräilevän äitinsä, sitten uskottoman miehensä ja lopulta
ovelan haamukirjoittajan. Hän on heikko maineelle ja makeisille.
Kaikki sujuu Babban komennossa, hän pääsee mukaan seuraamaan
'suojattinsa' kimalle-elämää ja ammentaa siitä materiaalia.
Mukaan kudotaan Lillemorin perheen, muoviveneillä rikastuneen isän
ja tämän alkoholisoituneen vaimon kamppailuja paikasta auringossa
Kramforssin tarkkarajaisissa seurapiireissä, terapiaa Lillemorin
psyyken ylikuormittuessa kirjallisen petoksen lisäksi ahdistavasta
äidistä ja onnettomista avioliitoista sekä Babban omia rentoja ja
boheemeja rakkaussuhteita.
Babban
kautta kirjailija käsittelee minä-muodossa ruotsalaisen
yhteiskunnan muutoksia, varsinkin sosialidemokraattisen puolueen
näennäisdemokraattista hallintoa joka on usein pystyynkuollutta
byrokratiaa ja oman edun tavoittelua.
Huvittava
yksityiskohta, joka toi minulle muistoja mieleen nuoruuden kesistä
Tukholmassa oli tämä: Hon hade samarbetat med en kvinnogrupp som
hade rötter i KFML utan r och Länsteatern och skrivit manus till
ett bygdespel om en sågverksstrejk på 1870-talet.
(KFML on Kommunistiska Förbundet Marxist-Leninisterna. Siitä erkani
ryhmä KFML r jossa r = revolutionära eli maolaiset, Ruotsin
taistolaisia vastaava ryhmä 1970-luvulla. Gnistan -nimistä lehteä
möivät Sergels torgetilla partaiset nuoret miehet ja laihat naiset
pitkine villatakkeineen, Marxin Pääoma kainalossa.) Lillemor oli
kirjoittanut dogmaattisen kirjoitelman ajan hengessä. Mutta sitä,
eikä muitakaan Lillemorin omia kirjoituksia, haamukirjoittaja ei
suostu käyttämään.
Lillemorin
toisen avioliiton kautta pohditaan nuorten kasvatusta. Avioliiton
mukana tulee teini-ikäinen puolirikollinen ja huumeidenkäyttäjä
elätettäväksi. Ajan psykiatria tukeutui vahvisti brittiläiseen
psykiatriin nimeltä Laing ja nuoren oireet olivat vain osoitus
perheen sairastumisesta ja nuori oli niiden tuskien viaton kantaja.
Markkinointia
ja näkyvyyttä kaihtava oikea kirjoittaja Babba ja kirjailijuuden
julkisuudesta elävä Lillemor väittelevät usein kirjoittamisesta.
Onko joku totta koska se on julkista? Onko meidän suhteemme
valhetta, koska sitä ei ehkä ole niin helppo selittää. Tuleeko
siitä valhe, että me tarvitsemme toisiamme, koska emme
kerro sitä kenellekään? Kyllä sinä tiedät, että kirjailijat
varastavat ja valehtelevat. Lainaavat, saavat vaikutteita,
mukailevat, parodioivat, vihjaavat. Kaikkea muuta paitsi
plagioivat, sitä ei saa tehdä. Ainakaan sitä ei saa
sanoa. Mutta he varastavat joka tapauksessa. Kirjallisuus elää
kirjallisuudesta. (Oma
käännös)
Kerstin
Ekman on kirjoittanut ison kasan kirjoja, joita on myös palkittu ja
hän on Ruotsin akatemian jäsen. Hän jättäytyi sen toiminnasta
pois, koska akatemia ei hänen mielestään ottanut riittävän
selvästi kantaa Salman Rushdien saamaa fatwaa vastaan. Rohkea teko.
Hän on elänyt pitkän elämän, josta riittää ammennettavaa,
poliittista historiaa, yhteiskunnan muutoksia, eikä vähimpänä
kirjailijan roolin muutos yksinäisestä ja introvertista nykyajan
julkkikseksi, jolle näkyvyys on elinehto. Sitä tässä myös
demonstroidaan ja protestoidaan. Vaikka Ekman kirjoittaa hienosti,
minusta romaanin rakenne on keinotekoinen ja se leviää liian
monille sivupoluille. Se on ahminut liikaa minuun makuuni.
Kirja
on suomennettu nimellä Huijareiden paraati, suomentanut Pirkko
Talvio-Jaatinen.
Onpa hyvä, että kirjailija ottaa tämän aiheen käsittelyyn. Päivän HS:n Työelämä-osiossa on artikkeli siitä, miten paljon työhön otossa vaikuttaa ulkoinen olemus "Palkataan kaunis ja vahva".
VastaaPoistaKohta ne kustantamossa valitsevat ulkonäön perusteella, kenen kirjaa aletaan työstää julkaistavaksi. ;) Ennen vanhaan kirjailijan annettiin olla eristynyt outo tyyppi. Joku suulaampi olisi ehkä halunnutkin olla itse enemmän markkinoinnissa mukana. Nykyään kirjoja markkinoidaan paljolti kirjailijan persoonalla.
Kuulostaa hyvältä ratkaisulta tuo, että Babba siellä taustalla on Lillemoria vahvempi.
Tulee mieleen tuo alussa kertomasi suomalainen tapaus. Ritva Sarkolahan on julkaissut ulostulonsa jälkeen kirjoja omalla nimellään, mutta mitähän kuuluu Tuula Sariolalle? Miksi he eivät tehneet avoimesti yhteistyötä? Onhan niitä kirjoittajapareja, varsinkin dekkarimaailmassa. Eppu Nuotio on tehnyt ainakin yhden kirjan tyttärensä Annan kanssa ja Kirsti Manninen kirjoittanut tv:lle yhdessä Katri Mannisen kanssa. Nopolat kirjoittavat yhdessä ...
Ekman kuulostaa yhtä uljaalta jättäytyessään pois Ruotsin akatemiasta kuin Leena Krohn palauttaessaan Pro Finlandia -mitalinsa. Hyvä, että ei hyväksytä kaikkea!
Huomasin myös tuon Hesarin kaunis ja vahva -jutun. Vähän ihmettelen sitä, että siellä on viime aikoina ollut aika paljon tuon sisältöisiä juttuja menestymisestä ja ulkomuodosta. Vaikka niissä on kritiikkiäkin, suuret otsikot tuosta ulkomuodon tärkeydestä jäävät mieleen. Näin sitä sitten ihmisten kelpaamattomuuden tunteita masennusta etc lisätään.
VastaaPoistaNo, juuri niin. Näissä jutuissa vahvistetaan ulkonäkökeskeisyyttä eikä yhtään kritisoida sitä. Eikö toimittaja voisi edes pistää oheen sellaisen oman laatikon, jossa kertoo eriävän mielipiteensä, jos varsinainen artikkeli onkin pelkästään toteava! Joko hän ei saa tehdä niin tai ehkä hän onkin sitä mieltä, että näin on hyvä.
Poista