WSOY 2014, 269 s
'Ne
jotka saavat sinut uskomaan absurditeetteja, saavat sinut tekemään
hirmutekoja. Voltaire.'
Isäni
työskenteli aikanaan koko työuransa vankilanopettajana Turun
Lääninvankilassa. Hän oli valmistunut maisteriksi Turun yliopiston
valtiotieteellisestä tiedekunnasta. Minusta tuntui, että hän poti
alemmuuskompleksia, tai ainakaan ei ollut kovin ylpeä tästä
työstä. Moni opiskelukaveri päätyi poliitikoksi, esimerkiksi eräs
Mauno Koivisto. Voi tämä olla vääräkin tulkinta, tai ei ainakaan
koko totuus. Anteeksi isä. Father forgive me, kuten Pet Shop Boys
laulaa suosikkikappaleessani It's a Sin. Tosin siinä taitaa olla kyse
katolisesta rippi-isästä.
Vankilan
sisällä näkee monia asioita yhteiskunnan tilasta. Semmoinenkin
sanonta on, että yhteiskunnan sivistyksen näkee siitä, kuinka se
pitää huolta heikoimmistaan. Vankilanopettaja vastaa vankien
opetuksesta ja sivistämisestä. Isäni oli kirjojen suurkuluttaja,
ja hän vastasi myös vankilan kirjahankinnoista. Minusta vaikutti,
että hänen työetuihinsa kuului myös itseä kiinnostavien kirjojen
hankinta. Turun Lääninvankila sijaitsi Kakolanmäellä, maineikkaan
Kakolan naapurissa, joka lopetti toimintansa vuonna 2007. Sen tyhjät
huoneet kalteri-ikkunoineen odottavat päätöstä kaupungilta.
Jättimäinen kivirakennus hienolla sijainnilla on kovan kiistelyn
kohde. Samalla mäellä sijaitseva entinen vankimielisairaala sen
sijaan on saanut ostajat ja suunnitelmat palvelutalosta.
Psykiatrinen
vankisairaala vastaa koko Suomen
vangeista ja toimii edelleen Turussa. Sen vastaavana ylilääkärinä
toimii Hannu Lauerma, psykiatrian ja oikeuspsykiatrian erikoislääkäri
ja psykoterapeutti. Tämä kirja
on kirjoituskokoelma
monista Lauerman alaan liittyvistä ilmiöistä ja yhteiskunnallisen
keskustelun aiheista, väkivallasta,
rikollisuudesta, rangaistuskäytännöistä
ja vankeinhoidon kehityksestä, mutta myös nettikeskustelujen
anonyymeistä 'asiantuntijoista' ja erityisen kipakoita puheenvuoroja
uskomushoidoista. Hyvän kääntöpuoli esiintyy näissä ihmisten
kärsimyksillä rahastamisena, asiantuntijana toimimisena vailla
vaadittavia tietoja ja katteettomien lupausten antamisena, potilaiden
terveyden ja hengenkin vaarantamisena. Lauerma
kirjoittaa sujuvasti, mukaansatempaavasti ja vakuuttavasti. Hän
ampuu alas myytin toisensa perään, miekkailee sekä anonyymien että
nimeltä mainittujen, omasta näkökulmastaan väärien profeettojen
kanssa. Väitteitään hän perustelee pitkän työkokemuksen lisäksi
numeerisilla tilastotiedoilla. Enimmäkseen nyökyttelin, että
noinhan se on, niinkuin silloin kun lukee sanomalehden
mielipidepalstalta kirjoituksen, josta näkyy vahva asiantuntijuus ja
taito ilmaista se. Asiat eivät ole mustavalkoisia, eikä kirja ole
populistinen – sen sijaan populistinkin puhe kuoritaan siinä
oikein herkullisesti – ja siksikin se
on harmaita aivosoluja stimuloivaa luettavaa.
Nettikeskustelujen
anonyymit asiantuntijat esiintyvät useassa kirjoituksessa. Yleisellä
tasolla Lauerma on huolestunut myös ilmiön
eriarvoistavasta vaikutuksesta. Työelämästä ja koulutuksesta
syrjäytyneet käyttävät niitä pääasiallisena tietolähteenään
ja ovat vaarassa hukkua niiden harhaiseen,
manipuloivaan ja paranoidiseen syöveriin.
Psykiatrian
ja terveydenhoidon alalla Lauerma näkee riskejä oikeiden
asiantuntijoiden ostettavuudesta. Rahalla voi ostaa myös apurahojen
kautta. Toinen viidakko, jonka katveissa piileskelee paljon
päivänvaloa kaihtavaa rahastajaa, on ammattinimikkeet. Ihminen on
ovela lakia kiertäessään: psykoterapeutti on lailla suojattu
nimike, sen sijaan terapeutti joka antaa psykoterapiaa ei ole.
Hypnoosia
käytetään Suomessa helpommin väärin kuin esimerkiksi Ruotsissa,
koska käyttöä ei ole rajattu terveydenhuollon ammattilaisille.
Asiakkaiden hyväksikäyttötapauksia on tullut julkisuuteenkin.
Muistan
joskus lapsena miettineeni ohimennen, miksi vankilassa tarvitaan
opettajaa. Jos sitä joskus isälleni ihmettelin, en enää muista
mitä sain vastaukseksi, vai oliko vastaus ikäiselleni liian
teoreettinen. Eikö vankila nyt ole sitä varten, että pahat saadaan
pidetyksi poissa hyvien keskeltä ja samalla rangaistaan eli
kostetaan -
vaikka
tätä ei Lauerman mielestä virallisesti myönnetäkään
-
tehdystä pahasta? Vangeilla
on nykyään olot kuin hyvässä hotellissa, sanotaan. Ylellisyys
koostuu suihkusta ja televisiosta, vastaa Lauerma. Rangaistus on
mukana, mutta pääpaino on hoidolla, sillä että rikoksentekijä
yritetään saada uudelleen yhteiskunnan osallistuvaksi jäseneksi.
Päihderiippuvaisten
lisäksi vangeissa on muuta väestöä isompi osa mielenterveydeltään
horjuvia, jotka hyötyvät hoidosta. Yleisen turvallisuuden,
terveyden ja hyvinvoinnin kannalta ei ole samantekevää, tullaanko
vankilasta tuoreen HIV-tartunnan tai hoidolle vastustuskykyisen
tuberkuloosin kanssa ja henkisesti entistäkin murtuneempina vai sen
verran autettuina, että vähemmän itsetuhoinen ja muille vähemmän
tuhoisa elämä ja jopa veronmaksajan rooli ovat mahdollisia.
Suomen
vankeinhoito on kirjan mukaan korkealla tasolla, sen hyödyt ovat
todistettavat sekä vangeille että muulle väestölle ja se on
kansainvälisesti kustannustehokasta. Vaikka vankien joukossa on
pieni ryhmä, joihin voi vaikuttaa vain pelottein ja eristämällä,
se ei saa estää suuremman joukon kuntouttamista.
Myytti
suomalaisen miehen väkivaltaisuudesta saa Lauerman käsittelyssä
ennen kaikkea geneettisen selityksen: Suomen väkivaltatilastoja
nostaa Itä- ja Pohjois-Suomen miesten kakkostyypin
alkoholismi, jossa on väkivaltaa selittäviä aineenvaihdunnan
ominaispiirteitä. Onko se itäsuomalainen lupsakkuus sitten näillä
piilossa, ihmettelen minä. Minulla on Itä-Suomen ihmisistä vain
hyviä kokemuksia (4 vuotta siellä asuneena). Minun kokemukseni
mukaan puheet itäsuomalaisten lämpimyydestä verrattuna
länsisuomalaisten varautuneisuuteen ovat totta. Mutta alkoholismi on
ilmeisesti se tekijä. Maailmanlaajuisesti Suomi sijoittuu
keskikastiin. Esimerkiksi Yhdysvallat ja Latinalainen Amerikka
sijoittuvat edelle, ja eniten Euroopassa tapahtuu väkivaltarikoksia
Venäjällä.
Monessa
yhteydessä Lauerma puolustaa tiedettä uskomushoitoja vastaan, sen
itseään epäileviä, toistoa ja
todistettavuutta vaativia
menetelmiä. Sen
kunniakasta historiaa hänen mielestään uhkaa nykyään enenevä
kaupallisuus.
Hän
painottaa myös, että ns. luontaistuotteita valmistavat samat yhtiöt
kuin lääkkeitäkin ja nämä tuoteryhmät ovat yrityksille hyvin
houkuttelevia olemattomien tuotekehityskustannusten vuoksi ja siksi,
ettei terveysvaikutteista vaadita näyttöä.
Yksi
lensi yli käenpesän, Milos Formanin elokuva on 60-luvun
maineikkaimpia elokuvia, sekä ohjauksen että Jack Nicholsonin
näyttelijäsuorituksen takia. Me katsojat vapisimme kauhusta, kun
näimme avuttoman Nicholsonin sänkyyn sidottuna lamauttavien
sähköshokkien kourissa. Elokuva kuulemma pelotti järjiltään
kokonaisen sukupolven, sillä oikein käytettynä menetelmä on hyvä
hoitomuoto, jota nykyään tehdään anestesiassa. Tämän saman
kauhun hoitomenetelmästä saattoi eräs uudempikin elokuva herättää
, nimittäin Arto Halosen elokuva Prinsessa. Hyvä elokuva sekin ja
kertoo vanhemmasta mielisairaanhoidon historian jaksosta.
Omakohtaisia
muistoja 60-luvun nuoruudesta tulvi mieleeni luvusta 'Tulipunaista
ja sinimustaa', jossa
Lauerma käsittelee poliittista väkivaltaa Suomessa eli sekä
oikeistolaisia että vasemmistolaisia ääriliikkeitä: 1930-luvun
äärioikeistolaista IKL:ää ja 1960/70-lukujen
äärivasemmistolaisia, taistolaisia. Hän katsoo, että Suomessa
hyvin toisenlainen kehitys oli 1930-luvulla lähellä, kun Lapuan
liike vaati sisällissodan 'saattamista loppuun'. Toisaalta hän
pohtii, olisiko koko taistolaisliike syntynyt ilman perkaamatta
jäänyttä oikeisto- ja kansallisradikalismin vaikutusta. Lapuan
liikkeen väkivalta yltyi murhiin asti, kun taas taistolaisten
häpeällisimmistä tapauksista muistetaan Matti Rossin
unkarilaisen kirjailijan ilmiantotapaus. Taistolaisuuden ajan nuorena muistan kyllä hyvin sen
tosikkomaisuuden, joka liikettä leimasi. Kyllä porukka muistutti
lahkolaisia armottomuudessaan ja hurmoksessaan. Minun perheeni oli ns. porvarillinen
humanistiperhe, eli paha kirosana taistolaisten lauluissa. Meillä oli parhaan kaverini kanssa vasemmistosympatioita
ja vappuna piipahdimme kerran katsomassa Turun opiskelijavasemmiston
vappujuhlissa, olisiko ollut 1968 tai niillä main. Peruutimme
hyvässä järjestyksessä jonkun ajan päästä ulos. Sisällä oli
nimittäin ilmitappelu, marxilaisten ja revisionistien välillä, vai
olivatko trotskilaisia vai maolaisia, whatever. Tämä on onaniaa,
huusi nuori ja hyvin humalainen mies, ennen kuin suljimme oven. Emme
testanneet niitä juhlia sen koommin.
Varmaankin kirjoitat ihan komeesti kyseisestä kirjasta. Minä olen koettanut välttää tätä Lauermaa sen perusteella mitä olen hänen puheitaan radiosta ja tv:stä kuullut.
VastaaPoistaTämän aamun aamuhartaudessa muuten esitti Vaasan lääninvankilan kuoro jonkun viisun. Pastori siinä hartaudessa puhuessaan tähdensi vangin kohtaamisessa sitä, että siinä toisessa ihmisessä näkisi itsensä. (Siis ei itäsuomalaisen tai taistolaisen!)
Ei tässäkään kirjassa vankeja sillä perusteella lokeroida. Itäsuomalaisuus liittyi väkivaltatutkimukseen, jossa on tutkittu väkivallan esiintymistä. Taistolaisuutta ja äärioikeistoa käsitellään poliittisten ääriliikkeiden väkivallan esimerkkeinä. Kirjan monet erilliset esseet eivät liity ollenkaan vankeihin.
PoistaOnpa mielettömän hienosti rakennettu kirjoitus. On omia kokemuksia ja Lauerman näkemyksiä, on laajemmassa yhteydessä tarkastelua ja pohdintaa, on nuoruusajan kokemuksia ja mietintää. Oli suuri ilo lukea tätä.
VastaaPoistaYksi lensi yli käenpesän loppu on ihan mieletön. Sitä on jo niin pakahtumassa ja sitten tulee helpostus, kun pesukone (vai mikä se oli) lentää läpi ikkunan.
Kiitos! Kirjassa oli paljon omaan elämään liittyviä kiinnekohtia. - Yksi lensi yli käenpesän on todella hieno elokuva. Tässä tuli ensimmäisen kerran yllättävä näkökulma, yleisesti humaanina puheenvuorona nähtyyn elokuvaan.
PoistaOlen huomannut tuon miesten humalahakuisen juomisen ja humalan lisäämän väkivaltaisuuden Itä-Suomessa asuessa.
VastaaPoistaLapsuuteni maisemissa Pohjois-Satakunnassa miehet eivät juopotelleet. En edes nähnyt ketään humalassa ennen kuin opiskelumaailmassa, kun taas Kymenlaaksosta kotoisin olevalla miehelläni on lapsuudessa paljon kokemusta alkoholin käytöstä ympäristössä.
Lauerman teos oli minulla maksettuna lainana jo kahdesti, mutta en ehtinyt lukea. Nyt olen oppinut jo vähän hillitsemään ahneuttani. Taas kyllä kiinnostus heräsi, kun luin sinun ajatuksiasi. Kiitos niistä!
Minulle taas tämä Itä-Suomi -tilastotieto tuli yllätyksenä, kun en huomannut siellä asuessani suurta eroa Varsinais-Suomeen. Pohjois-Suomen uskon. Kävin työasioissa joskus Oulussa. Rovaniemeläiset tarjosivat juomalasillista viskiä ennen kuin lähdin takaisin lentokentälle. Kehuivat kuinka humalaan olivat juottaneet australialaisen liikekumppanin. Isot miehet.
VastaaPoistaPohjoisessa käytetään myös ronskimpaa kieltä kuin etelässä, ilmaisuja, joille etelämpänä hihitellään vaivautuneesti. Tosin kulttuuri yhtenäistyy kovaa kyytiä. Nuorempi sukupolvi on paitsi samanlaista eri puolilla Suomea myös kansainvälistä. Rosa Liksomin Lappi katoaa.
PoistaOlen samaa mieltä Ompun kanssa, että tekstisi oli hienosti rakennettu ja sitä oli ilo lukea! Lauerma on tuttu nimi, mutta tätä kirjaa en ole lukenut. Haastatteluja olen nähnyt telkkarissa. Hyvän kääntöpuolesta tulee minulle lähinnä mieleen narsistit, psykopaatit ja sosiopaatit. Niitähän on nykyään lehtien kannet täynnä. Minusta narsistidiagnoosia heitetään nykyään aika kepein perustein. Usein riittää, että toisen pärstä ei miellytä. MOnesti näille "asiantuntijoille" ei ilmeisesti tule edes mieleen, että diagnoosien tekeminen kuuluu vain lääkäreille eikä anomyymeille maallikoille. Ihmettelen vain, tekisivätkö nämä "asiantuntijat" myös muita diagnooseja, kuten vaikkapa keuhkoahtauma tai välilevynpullistuma. Itse yritän aina ensin miettiä, olenko mahdollisesti itse narsisti (tai mikä tahansa muu vika) ennen kuin rupean länttäämään narsistileimaa muiden otsaan. Mutta onhan se aina niin paljon mukavampi nähdä vikaa muissa kuin itsessään... ;)
VastaaPoista(mielestäni en täytä ainakaan psykopaatin kriteereitä, koska minulle on "liikaa" tunteita, kohtalainen empatiakyky ja liian hyvä hajuaisti ollakseni psyko)
Totta, narsisti on muotitermi nykyään. Psykopaatin kanssa ollaan sentään vähän varovaisempia. On niin helppo leimata ja sen jälkeen kaiken saa sopimaan kuvaan. Kuitenkin maallikkojen puheissa aika hedelmätön tapa, vaikka riita-tilanteessa saattaakin helpottaa.
VastaaPoistaAi, että hyvä hajuaisti, en ole kuullutkaan. Mutta minullakin on hyvä, joten kiva juttu siinäkin mielessä siis.
Jos kertoo itsestään, pitää pyydellä anteeksi "avautumista", ettei pidetä narsistina. Minusta taas itsestä kertominen on lahja toiselle ja luottamuksen osoitus.
PoistaMikähän on seuraava psyykkinen muotisairaus? Mitäs niitä on ollut: masennus, burn out, narsismi, psykopatia, bi-polaarisuus... Olisi hienoa, jos UJOUS nostettaisiin esiin, julkkikset tulisivat esiin todistamaan, miten ujoja ovat!