Savukeidas Kustannus 2013, 85 s
Suom. Suomentajaseminaari/Turun Yliopisto
Im Irrgarten der Intelligenz. Ein Idiotenführer
Schreckens Männer: Versuch über den radikalen Verlierer
Hans Magnus Enzensberger - ja isäni
Kirjoittaja on saksalainen kirjailija, runoilija ja esseisti. Kun luin arvion tästä kirjasta, lämmin läikähdys kävi sydämessä, sillä tämä nimi oli yksi niistä, jotka muistan isäni laajasta kirjastosta. Hans Fallada oli toinen. Sitten oli vielä Hans Eklund, mutta se ei kuulu tähän. Isäni oli kirjojen todellinen heavy user, hän luki aina ja kaikkialla. Hänellä oli taskussaan veitsellä terotettu lyijykynän pätkä, jolla hän teki alleviivauksiaan ja huutomerkkejä marginaaleihin. Hän harrasti kieliä, kansainvälistä politiikkaa ja kylmän sodan aikana erityisesti kirjoja vakoojista. Tai fiktiivisiä vakoilijoita, kuten Ian Flemingin James Bond. Eläkevuosinaan vanhempani - jotka olivat kuin yhteenkasvanut puu - kävivät aina yhdessä ruokaostoksilla. Äitini parkkeerasi isäni kahvilaan kirjansa kanssa siksi aikaa kun kävi hoitamassa ostokset. Sitten he kantoivat ostokset yhdessä kotiin.
.
Asiaan. Tässä kirjasessa on kaksi esseetä, joista ensimmäinen, älykkyyden määritelmää ja mittaamista koskeva, tuli minulle yllätyksenä, koska arvion perusteella kiinnostuin vain toisesta, joka koskee terrorismia ja näköjään kokonaan unohdin tämän toisen. Mitä olisi pääteltävä tämän kirjoittajan älystä tai muistista!
Älykkyyden
sokkeloissa. Johdatus idiotiaan -esseessä tämä aikansa
kriittinen tarkastelija ja humanisti pureutuu siihen
väärinkäytökseen, jota harjoitetaan kun itsensä älykkäiksi
nimeämät asettuvat mittaamaan, määrittämään ja asettamaan
arvojärjestykseen lajitovereitaan. Hän käy läpi älykkyyden
keskusteluhistoriaa ja professori Hans Jürgen Eysenckin -
kylläpä näitä Hanseja riittää - laatimaa älykkyystestiä, joka
on edelleen laajalti käytössä. Se testi ja vaaditut ÄO-lukemat
ovat pohjana älykkäiden kerhon Mensan jäsenyydelle. Hauskasti hän
pohdiskelee, miksi ei ihmisiä kuitenkaan enempää kiinnosta
mainitun kerhon jäsenyys ja päättelee syyksi terveen epäluulon,
jota esimerkiksi klassikkoteoksessa Kunnon sotamies Švejk
kuvaillaan. Siinä henkilö epäilee älykkyyttään testattavan,
tekeytyy tyhmäksi ja sabotoi näin yritystä. Kun älykkyyttä
alettiin mitata, siitä sukellettiin nopeasti vaarallisemmille
vesille, alettiin tutkia perinnöllisyyttä, rotuja, luokitella
toisia toisia alemmiksi, syntyi ajatuksia toisten lisääntymisen
rajoittamisesta eli rodunjalostuksesta. Paitsi kriitikoitaan vastaan,
älykkäät mittaajat riitelevät myös keskenään.
Mittausteollisuus kukoistaa, Yhdysvalloissa järjestetään
vuosittain yli 500 miljoonaa älykkyystestiä lasten ja aikuisten
kiusaksi. Kirjoittaa päätyy esseessään lopputulemaan, että emme
vain ole yksinkertaisesti tarpeeksi älykkäitä tietämään mitä
älykkyys on.
Kauhunkylväjät.
Kirjoitus radikaalista häviäjästä tutkii 'radikaalia
häviäjää' - koulusurmaajaa tai itsemurhapommittajaa. Essee on
ilmestynyt vuonna 2006, viisi vuotta New Yorkin pommi-iskun jälkeen.
Perusteellisesti Enzensberger pohtii arabimaiden asemaa historiassa
ja nyt. Islamistit ovat hänen näkemyksensä mukaan johdonmukainen
seuraus arabien ja muslimimaiden itse itselleen vuosisatojen aikana
rakentamasta ansasta. Se ansa on Koraaniin pohjautuva kieltojen ja
rajoitusten kulttuuri, joka on pysäyttänyt kaiken kehityksen ja
pitää puolet väestöstä eli naiset vailla ihmisoikeuksia. Kaikki
nykyajan teknologia on saatavissa noissa maissa, mutta se tuodaan
sinne, ja maksetaan öljyllä. Kirjoittajan mukaan arabikulttuurissa
on vanhastaan halveksittu kaikkea länsimaista. Katkeruus, viha ja
keinottomuus kasvavat siitä, että rikkaista öljyvaroista
huolimatta ollaan täysin riippuvaisia länsimaisesta teknologiasta
kun taas oma sivilisaatio näyttäytyy takapajuisena. Amerikka
on Suuri Saatana, mutta islamistit käyttävät internettiä,
googlea, facebookia, twitteriä. Arabimaissa sen sijaan alettiin jo
1400-luvulla sabotoida painokoneiden käyttöönottoa. Vallanpitäjien
sortoa on täydentänyt parhaiden tiedemiesten maastapako, aivovuoto
jota verrataan Saksassa tapahtuneeseen juutalaisen eliitin
karkottamiseen.
Enzensbergerin
mukaan 'häviäjyys' kärjistyy siksi, että se on arabimaissa niin
rajussa ristiriidassa omakuvan kanssa. Eikö korkeampi voima
luvannutkin arabimuslimeille ylivertaisuuden kaikkiin muihin
yhteiskuntiin nähden? Tämä uskontoon pohjaava ylivallan ajatus
törmää silmiinpistävään heikkouteen ja johtaa narsistiseen
loukkaukseen, joka vaatii hyvitystä. Nykyään on vain yksi ainoa
väkivaltaan valmis liike, joka kykenee toimimaan globaalilla
tasolla. Se on islamismi. Tapansa toimia se on ottanut 60- ja
70-lukujen äärivasemmistolaiselta terrorismilta; ilmeet, elekieli
ja vaatetus. Välineetkin ovat lännestä, räjähteistä
satelliittipuhelimiin, lentokoneista televisiokameroihin.
Essee ei
ole optimistinen. Kirjoittaja viittaa liberaalissa Alankomaissa
koettuihin konflikteihin kun on yritetty käydä 'dialogia'
vihamielisten maahanmuuttajien kanssa. Se on vain edistänyt
oikeistopopulististen puolueiden nousua ja väkivallan
eskaloitumista. Uskonto on terroristien antama selitys, mutta he
eivät kuitenkaan ole lähtöisin tiukan uskonnollisista miljöistä.
al Qaidan tunnetuista kannattajista suurin osa on koulutettuja ylä-
tai keskiluokan edustajia.
Terrori
ei ainoastaan ole vahingoittanut islamin arvostusta vaan myös
olennaisesti huonontanut tukijoidensa elinoloja ympäri maailmaa,
mutta tämä häiritsee islamisteja yhtä vähän kuin Saksan
perikato aikanaan kansallissosialisteja.
Kun
arabimuslimit tappavat toisia muslimeja sisäisissä konflikteissa,
länsimaissa näyttäytynyt herkkähipiäisyys on poissa. Fatwoja ei
siellä langeteta.
Radikaalien
häviäjien iskut ovat pysyvä taustariski, kuten jokapäiväinen
liikennekuolema, johon olemme jo tottuneet. Tämän uhan kanssa
fossiilisista polttoaineista riippuvaisen ja jatkuvasti uusia
häviäjiä synnyttävän maailman yhteisön on nyt vain elettävä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti