Kuvassa Hotelli Torni alkuillan valaistuksessa. Komea ja muistorikas rakennus. Monet iloiset hetket olen Tornin baareissa viettänyt. Siellä takana Yrjönkadun kulmassa lymyilee Lilla Teatern.
Tietenkin Lilla Teaternin Napolissa puhutaan ruotsia, mutta miksi en saa aina selvää Lenún puheesta, vaikka Lila puhuu ihan selkeää suomenruotsia. Myöhemmin luen jostain Västra Nylandin tai vastaavasta arviosta, että näyttelijä on enimmäkseen näytellyt suomenkielisissä rooleissa, siitä erilainen painotus ilmeisesti. En ole myöskään kaksikielinen, joten ensin pitää syyttää itseä. Muutoin tyttöjen/naisten roolit on onnistuneesti valittu, tyypiltään näyttelijät vastaavat temperamenttisen Lilan ja epävarmemman Lenún persoonia. Enemmän häiritsee se, että kohtauksia neljästä pitkästä romaanista juoksutetaan lähes kiireella läpi näyttämön, ja runsasta henkilökavalkadia näyttelee suppea joukko näyttelijöitä. On tietenkin näyttelijän ammattitaitoa muuntautua monenlaisiin rooleihin, sukupuolesta, iästä etc riippumatta. Aika pieni nainen vetää sekä Pasqualen että Enzon roolit ja siinä alkaa jo olla tahatonta komiikkaa. Pitää kiittää erikseen kohtausta opettaja Gallianon (? en muista oliko nimi tuo) kutsuilta, jossa teennäinen hienosteleva puhe oli kuvattu onnistuneesti papukaijapapatuksena. Muistin kaiken Napoli-sarjasta liiankin hyvin ja näyttämölle tuotu vertautui epäedullisesti tv-filmatisointiin. En ole varma, onko tämän tyylinen romaanitetralogia sittenkään kovin omiaan teatteriesitykseksi.
Kulutin ennen teatteria aikaani muutamassa galleriassa ja Sinebrychoffin museossa. Siellä oli parhaillaan käynnissä japanilaisten puupiirrosten näyttely Kirsikkapuun alla. Hyvin suosittu näköjään. Hienoja ne ovat, mutta jotenkin samalla niin ilottomia ja muotoon kuristettuja.Niinpä olikin sitä hauskempi aloittaa seuraava maalaisen päivä pääkaupungissa Viggo Wallensköldin näyttelystä HAMissa.
Minusta japanilaisen puupiirroksen täydellinen vastakohta on Viggo Wallensköld. Hän kuvaa elämän moninaisuutta antaen mielikuvituksen ja tunteiden näkyä pintaan asti. Taiteilijan käsittelyssä omintakeiset ja ajoittain surumieliset olennot saavat osakseen myötätuntoa ja arvokkuutta. Näin kerrotaan näyttelyn esittelytekstissä ja se kiteyttää hyvin maalausten maailman, niiden lämmön. Ihmisaiheisissa töissä on mukana historiallisten valokuvien tunnelmaa, hautausmaasarja on maalauksellista, lähes abstraktia ja täynnä harmonisia väriyhdistelmiä.
Häpeäkseni myönnän, etten koskaan ole käynyt täällä Joensuussa teatterissa. Täällä olisi kuitenkin tarjolla ihan kaupunginteatteri.
VastaaPoistaJoskus sentään olen käynyt paikkakuntani museoissa. Viime vuonna yhdessä niistä oli eri valokuvaajien näyttely itäsuomalaisista ihmisistä halki vuosikymmenten. Oli mainio.
Löysin kommenttisi roskapostista, kiitos siitä. En tiedä miten se sinne oli joutunut...Kuten voit huomata, minullakaan ei ole mikään mutkaton suhde teatteriin. Taidenäyttelyissä käyn kyllä aika usein. Niitä on harmillisen vähän Turussa.
PoistaLilan ja Lenún tarina pitäisi teatterikäsikirjoituksessa etäännyttää paljon kirjan yksityiskohtaisesta ja rönsyävästä maailmasta, tehdä aivan uusiksi. Ei helppo tehtävä.
VastaaPoistaMinäkin pidin tv-sarjasta, joka selkiytti romaanien pursuavuutta. Myös roolitus oli siinä hyvä.
Pieni nainen Pasqualen ja Enzon rooleissa... heh.
Aivan, tässä kohtaukset seurasivat toistaan aika muuttumattomina kirjasta poimittuina. Saattoi ihailla näyttelijöiden muuntautumiskykyä, mutta jotenkin se ei riittänyt.
Poista