Uudessa kotimaisessa komediassa, Perunassa on herkullinen idea: startup-yrittäjyys siirrettynä 1600-luvulle ja perunan markkinoille tulon aikaan. Sitä ennen valtajuures oli ollut nauris. Siihen sopii hauskasti nykyinen bisnesterminologia pitchauksesta open sourceen. Mukaan on saatu iso joukko valovoimaisia suomalaisia komedian taitajia Joonas Nordmanista (jonka Pelimiehen voittanutta ei tvssä sittemmin ole nähty. Niiin hauska!) Antti Luusuaniemeen, joka valitettavasti esiintyy turhan pienessä osassa komeine otsasarvineen. Semmoinen kasvaa miljoonamyynnin jälkeen otsaan... Tommi Korpela on vaikuttava enkelisijoittaja. Startup-pöhinä tarjoaa monenlaista, sittenkin kilttiä parodian aihetta.
Elokuva alkaa meluisasti, keskiajan markkinoilla hälinää riittää. Se on ok, mutta nykyinen Dolby systems on ihmispolon Aatamin ja Eevan ajoista muuttumattomina pysyneille korville ylen tehokas ja elokuvamusiikin tekijöillä epäilemättä suuri houkutus kasvattaa rooliaan. Joonas Nordman, Hevonperän puhtaanapitotiimin kovia kärsivä Untamo, vetää roolinsa perunan ilosanoman tuojana oikein hyvin eikä muissakaan näyttelijöissä ole moittimista. Huojentavaa, että näyttelijäohjaus on niin paljon parantunut kotimaisissa elokuvissa.
Nauraakin sai, mutta enemmän tuli hymähdettyä. Odotukseni olivat korkeammalla. Käsikirjoitus ei oikein jaksa pitää jännitettä yllä. Jotain lisää olisi tarvittu. Naisten potentiaali oli jätetty käyttämättä, kun siellä sentään taustalla tepasteli Mimosa Willamo, temperamenttinen näyttelijä, josta olisi irronnut sekä startup-yrittäjäksi että jonkun tulisen romanssin osapuoleksi, mikä olisi mukavasti maustanut leffaa. Eräs viisas nainen pienessä roolissa heittää ideoita ja saa tietenkin vähättelyä osakseen, mutta kuuluu sittemmin ulkomailla menestyneen. Ei naisistakaan tarvitsisi aina leipoa viisaita ja osaavia, saavat hekin epäonnistua ja olla hauskoja. Tässä valitettavasti hauskuutta ei ihan riitä loppuun asti. Perunan ohella mieleen hiipi toinen perinneherkku: pitkä piimä.
Peruna, 2021, Suomi
Ohjaus Joona Tena
Se mikä vanhan elokuvissa kävijän silmiin eniten pistää on se valtava ero, mikä parin kolmenkymmenen vuoden takaisten teattereiden ja nykyisten elokuvasalien herkkutarjonnassa on. Vielä 80- ja 90-luvuilla teattereiden kassoilta sai ostaa suklaapatukan tai lakupussin mukaansa. Sittemmin jättikokoiset karkkihyllyt, popcorn- ja nachokaukalot, juustokastikkeet ja ranskalaiset ovat jatkaneet leviämistään elokuvasalien auloihin. Niitä ei ole edes kovin helppo väistää, yleisöjono pakko-ohjataan niiden ohi Ikea-tyyliin. Ostosten jälkeen kukin istuu saaliinsa kanssa elokuvasaliin.
Syöminen elokuvaa katsellessa häiritsee sekä katsomista että syömistä. Elokuva ansaitsee keskittymisen, samoin hyvä ruoka. Syöminen katsoessa on tapa, johon meitä nyt kasvatetaan. Ehkä siitä voi oppia myös pois?
Hyvä Leena! Hyvä kirjoitus ja olen samaa mieltä.
VastaaPoistaMinun tekee mieli mennä katsomaan 'Isä' hyvän näyttelijän, Anthony Hopkinsin, ja ihan aiheenkin vuoksi.
Meillä on elokuvateatterit olleet kauan auki, ensin tilausnäytäntöinä, 120 euroa ja korkeintaan 10 katsojaa ja olisko nyt niin, että saa täyttää puoliksi. Ei vain ole ollut hyviä elokuvia, koska niitä ei saada ennen kuin rajoitukset poistuvat.
Lapsenlapsen kanssa on katsottu kaksi lastenelokuvaa, joissa oli kuten nykyään yleensä liian kova meno.
Hopkins on tietenkin hyvä näyttelijä, mutta en jaksa aihetta. Äitini ja tätikin tutustuttivat siihen tautiin vanhoilla päivillään liiankin hyvin. On mahdollista kokea asia vielä henkilökohtaisestikin.
PoistaOlen pari kertaa nähnyt mainoksen, jossa tämän Peruna-elokuvan ideaa hyödynnetään ja se on minusta oikein mainio. Sikäli kiinnostaa nähdä itse elokuvakin. Odotan kumminkin siihen, kunnes se esitetään tv:ssä. Oma olohuone on minun mielestäni se oikea paikka nauttia elokuvasta kaikessa rauhassa. Tosin tuo syöminen ja varsinkin juominen sitä rauhaa kyllä häiritsevät. Kaksi kulhollista juustonaksuja ja puoli pulloa votkaa on tosiaankin liikaa, sen sain huomata viime sunnuntaiaamuna. Liian pitkä oli elokuvakin, Vertigo. Ei vaimokaan muistanut mitenkä siinä kävi. Minä nukuin ainakin puolet elokuvasta.
VastaaPoistaMutta kuten sanottu kiva kirjoitus ja on se totta, että kun ei ole tottunut einehtimään elokuvissa niin sitä sitten einehtii kotonaan kun katselee elokuvia.
Tuhdit eväät, ei ihme että nukutti :) Minä en harrasta syömistä elokuvaa katsellessa kotonakaan. Taidan olla poikkeus, katoava lajini edustaja...
Poistaaha, sohvapottu on sellanen kun ei liiku....
VastaaPoistaJuu, ja ranskalaisia syövä on perunaa syövä sohvaperuna
PoistaHuomasin kirjoituksesi jo Hesarissa. Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Lisäksi ainakin minua häiritsee, kun muut syövät elokuvissa. Helsinkiin vanhan linja-autoaseman alle rakennettaviin elokuvasaleihin suunnitellaan kai pöytiäkin. Sellaiseen elokuvateatteriin en aio mennä.
VastaaPoistaJaahas, että samalla konseptilla menee uusikin toimija, harmi. Siellä sitten syödään, juodaan, seurustellaan ja välillä vilkuillaan elokuvaa. Ehkä sitten tulevaisuudessa on erillisiä näytäntöjä ei-ruokailijoille, elokuvan ystäville. Toivottavasti.
Poista