Nylén,
Antti: Vihan ja katkeruuden esseet
Luettu 2/2009
Luettu 2/2009
Ei
pitäisi tehdä näin: katsoa netistä mitä joku on sanonut tästä.
Mutta kun se on niin helppoa ja houkuttelevaa. Enkä missään
nimessä olisi saanut tätä sanottua näin tyhjentävästi kuin joku
Markku Paasonen. Sanon ensin omani. Antti Nylén on nimennyt itsensä
dandyksi ja hän asettuu arvioimaan nimeltä mainittujen henkilöiden
ihanuutta ja inhottavuutta, luokittelee, vihaa, halveksii ja
ihastelee erikseen ja nimeltä mainiten.Teemu Mäki – hyvä! Vihaan
tätä taidepiirien nimeä ‘kissantappovideotappajaa’ minäkin. Ihminen esittää fiksua ja luulee sen nimissä
voivansa tappaa ja osoittaa jotain sillä. Päällesyljettävää.
Muita nimiä juoksutetaan: Hannu Raittilakin saa halveksunnasta
osansa, vain Linkola ja Leena Krohn saavat armon, samanlaisina
fundamentalisteina kuin hänkin. Ja Charles Baudelaire ja Morrissey.
Joitakin huonosti minulle avautuvia lukuja rokin sanoituksista
(Islaja) jotka loikin läpi. Ja tässä koko homma M. Paasosen
hienosti tiivistämänä:
Suomessa
ei ole julkaistu kovinkaan paljon kaunokirjallista esseistiikkaa.
Tänne ei ole juuri kotiutunut laji, jota ei ole merkitty
fiktiiviseksi, mutta joka ei myöskään ole tietokirjallisuutta.
Vihan
ja katkeruuden esseet liikkuvat
tuolla harmaalla vyöhykkeellä. Parhaan esseistiikan perinteen
mukaisesti ne ovat tunnustuksellisia käsittelemistään aiheista
riippumatta. Kaikki suodattuu läpi kirjoittavan subjektin, jolla on
yhteisiä piirteitä Antti
Nyléninä tunnetun
henkilön kanssa.
Hieman erikoista
on lukea esikoisteoksena kokoelmaa, jonka tekijä on jo vuosien ajan
julkaissut kirjoituksiaan keskeisissä kirjallisuuslehdissä. Ainakin
Nuoren Voiman ja Parnasson lukijalle Nylénin kitkerät esseet ovat
saattaneet käydä tutuiksi. "Kaunokirjallisuuden
ydin
on viha", Nylén julistaa. "Jos kirjoittamisen kimmokkeena
ei ole aggressio, ei synny kaunokirjallisuutta vaan journalismia tai
muistovärssyjä." Lainaus tarjoaa oivan näkökulman Nylénin
esseetyyliin riippumatta siitä, onko lukija samaa mieltä. Nylén
viljelee perustelemattomia väitteitä, provosoi ja lyö yli.
Asiallisia argumentteja kaipaava tuskin viihtyisi hänen seurassaan.
Tämä on tietenkin harkittua. Nylén ei säästele vaan panee
subjektinsa likoon. Tuo subjekti on kiihkeä ja kohtuuton. Ja täytyy
sanoa, että on välillä vapauttavaa lukea tekstiä, joka ei ole
asiatyyliin kuuluvan varovaisuuden suitsemaa.
Mutta
mitä Nylénin
esseissä vihataan? Tietyllä tavalla kysymys on
sukupolvikokemuksesta. Ns. suuret ikäluokat ovat jättäneet
jälkeläisilleen selvitystilassa olevan maailman. Kasvun ideologia
on johtanut tilanteeseen, jossa ekologista ja inhimillistä
katastrofia ei ehkä kyetä torjumaan rajuimmillakaan keinoilla.
Demokratiasta on tullut ylikansallisen vallan ja tyhmyyden
levityskanava. Eläimiä pidetään kärsimyksessä ihmisten
nautinnon nimissä. Ja nautinnon merkkien kuluttamisesta on tullut
jokaisen kansalaisen velvollisuus. Muun muassa näitä tuhovoimia
tukevat yksilöt ja elämänmuodot saavat Vihan
ja katkeruuden esseissä ansionsa
mukaan. Jos
1960-luvun kapinallinen
sukupolvi halusi sulattaa yhteiskunnan jäykät rakenteet ja päästää
halun virrat virtaamaan, Nylénin sukupolvelle on ollut luontevaa
ajatella, että nyt pitäisi panna hanat kiinni. Pääoma ja vapaa
seksuaalisuus ovat saaneet mellastaa, ja niitä vastaan Nylénkin käy
ruumiiseen ja kulutustottumuksiin kohdistuvalla askeesilla. Nylénin
esseet julistavat, että kapinan mahdollisuus on kieltäymyksessä:
varsinkin miehen tulee taistella luontoaan vastaan ja sanoa "ei"
kaikille kulutuksen ja nautinnon vaatimuksille, joilla kulttuuri
meitä riivaa.
Mitä tulee
käsitykseen maailman tilasta, Nylénin kanssa on helppo olla samaa
mieltä. Hänen askeettista ihannettaan en kuitenkaan jaa. Minusta
tuntuisi erehdykseltä
torjua askeesilla kulttuuria, jonka hedonismi on pääosin näennäistä
- ei nautiskelevaa vaan nautinnon spektaakkelia esittävää.Vaikka
eräs Nylénin keskeinen "ei" liittyy niinkin
ajankohtaiseen aiheeseen kuin lihansyöntiin, hän rakentaa
kristinuskon ja kreikkalaisen filosofian ikivanhalle perustalle.
Näiden siittämä metafysiikka on tuon tuostakin pitänyt lihan
houkutusten kuuntelemista naismaisena ja vaatinut miestä
hallitsemaan halujaan sekä luottamaan hengen hyveisiin. On
ilahduttavaa saada käsiinsä teos, joka puhkuu kiukkua kulttuurin
rappiota kohtaan. Silti en voi olla ajattelematta, että
ruumiillisuuden torjunnassaan Nylén edustaa länsimaisen kulttuurin
parituhatvuotista valtavirtaa - hän ei todellakaan ole mikään
toisinajattelija.
Tyylillisesti
Nylénin askeettinen
ihanne liittyy dandyismiin. Dandy - tuo etenkin 1800-luvun
loppupuolella kukoistanut itsevalitun aristokraattisuuden ilmentymä
- korosti älyllistä ylemmyyttään rahvaaseen ja porvaristoon
nähden. Dandy oli kävelevä vastalause demokratialle. Hän piti
Ranskan vallankumousta suurimpana ihmiskuntaa kohdanneena
vitsauksena. Nylénille dandyismia edustaa niinkin sekalainen joukko
kuin runoilija Charles
Baudelaire,
rock-laulaja Morrissey
ja Pentti
Linkola.
Nylénin esseissä puhuvan subjektin dandyismi on valikoivaa, ja
valikoivuus toki kuuluu dandyn oikeuksiin. Nylén rakentaa
tietoisesti kuvaa kirjallisesta dandystä ja nimeää uuden
alalajinkin: vegaaninen anarkodandyismi. Silti minun on vaikea pitää
hänen esseidensä puhujaa dandyna. Siihen niiden sävy on liian
opettava, liian mekastava, liian kommunikoiva. Se on kaukana siitä
salamielisyyden hienovaraisesta kudelmasta, jollaisena dandyn tyyli
näyttäytyy vaikkapa Nylénin suomentamassa Baudelairen proosassa.
Jopa julistaessaan halveksuntaa moukkaa ja porvaria kohtaan Nylénin
subjekti puhuu äänellä, jota myös moukka ja porvari ymmärtävät.
Ehkä tämä selittyy eräällä nopeasti ohitetulla tunnustuksella.
"Ihminen voi rangaista vain niitä, joita rakastaa, vihata vain
sitä, mikä on omaa." Ehkä pohjimmaisena Vihan
ja katkeruuden esseissä onkin
rakkaus. Mutta siitä puhuminen olisi vaatinut kulkemista kauemmas
vihan ja katkeruuden tuolle puolen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti