tiistai 18. joulukuuta 2018

Yhtä ja toista jää kesken

Kun ensimmäistä kertaa yritin valita lukemista ns haaste edellä, en pääse edes kirjan loppuun. Tähän mennessä olen täytellyt Helmet 2018-haastetta sitä mukaa kun joku valitsemani teos sattuu sopimaan listalle. Nyt valitsin Viivi Luikin Seitsemännen rauhan kevään haasteen kohtaan, jossa piti lukea omaan synnyinvuosikymmeneen liittyvä kirja. Eli 50-luvusta. Viivi Luikista minulla on hyvä kokemus: Varjoteatteri on ensimmäisiä omalla suosikkilistallani. Seitsemäs rauhan kevät perustuu hänen lapsuuteensa Viron maaseudulla,  5-vuotiaan kokemana. Siinä on jo näkyvissä hänen vähän villin anarkistinen tapansa nähdä maailma ja itsensä siinä eikä se liity ikään. (Varjoteatterissa sitä voi kutsua epäsovinnaisuudeksi tai tuoreudeksi.) Seitsemäntoista vuotta vanhempi äiti on viisivuotiaan kovan komentelun kohteena, kilttinä. Isä kulkee työurakoihinsa moottoripyörällä ja istuttaa omenapuita siemenestä missä kulkee. En silti oikein pääse tämän tarinan imuun, se jää lukematta, vaikka takakannessa mainostetaan sen olevan Viron 80-luvun paras romaani. Vähän epäilen, että oma väsymiseni menee osittain suomennoksen piikkiin. Moni asia on ennenvanhainen.

Lukemiselta on TV vienyt viime aikoina paljon aikaa, joskus hyvin vietettyä, välillä vähemmän. On ollut elokuvafestivaalia ja kehuttuja sarjoja, dokumentteja. Tähän mennessä olen seurannut aika vähän sarjoja, mutta nyt niitä oli oikein ruuhkaksi asti. Ja niihinhän jää koukkuun. Aika on meidän sentään loppui, mutta Babylon Berlin jatkuu. Sen ensin lopetin ja sitten luotettava lähde eli sisko kehui, ja jatkoin kai kuudennesta jaksosta. Ei haitannut, koska en ensimmäisessäkään ymmärtänyt mistä on kyse ja keitä kaikki ovat. Viimeinen osa hienosta Perienglantilaisesta skandaalista on käsillä; Hugh Grant ja muut tyypit, ahh kuinka loistavaa näyttelemistä! Sitä odottaa melkein vesi kielellä. Sitten on vielä Sevillaa 30-luvulla, La otra mirada, espanjalaisesta tyttökoulusta, ahdasmielisestä ajasta ja uusien tuulien puhaltamisesta. Syntisen katsoin vielä eilen, mutta nyt se saa jäädä. Ällöttävää traumaattiseen lapsuuteen kiihkouskovaisessa perheessa ja väkivaltaan vihjaavaa, venytettyä limaa. Päähenkilöllä on siksi vain yksi ilme, ja poskilla valuvat kyyneleet. Se saa jäädä kesken.

Helmet 2018 haaste näyttää jäävän pahan kerran kesken, koska vuosi kääntyy kohti muun kuin kirjojen kanssa vietettyä puuhakkuutta. Siinä on muutenkin muutama paha kanto, pahimpana peliin liittyvä kirja. Se kuulostaa jo äärimmäistä epämukavuutta lähentelevältä, kategoria painajainen. Mutta enpä ole sattumalta laittanut tähän blogiin oikein erillistä sivua tälle haasteelle. Se jäänee viimeiseksi lukuhaasteekseni, mutta saatan sitä vielä taapertaa ensi vuoden puolella. Aika virtaa eikä siinä mitään pykäliä ole.

4 kommenttia:

  1. Minäkin nautin täysillä tuosta brittisarjasta Perienglantilanen skandaali. Kolmasosa eilen oli aivan huippu! Norman Scottia näytellyt Ben Wishaw loisti ja toi roolihahmoonsa uusia uljaita sävyjä. Hugh Grant myös tosihyvä.
    Syntinen jäi minultakin kesken junnnaavuutensa ja persoonattomien henkilöhahmojensa vuoksi. Sen sijaan olen katsonut tanskalaissarjaa Huuto syvyydestä (Herrens veje), se on monipuolinen ja näyttää kaikissa päähenkilöissä sekä hyvät että huonot puolet.
    La otra mirada oli tarkoitus katsoa, mutta en ole ehtinyt.
    Olen tilannut nyt taas vähän aikaa Netflixiä, ja sieltähän tulee koko ajan viestiä, miten tämä ja tämä olisi juuri sinulle Marjatta. Viimeisin suositus on elokuva jazzmuusikosta I Called Him Morgan.

    Joo, ei minustakaan ole haasteisiin eikä muuhun suunnitelmallisuuteen. Päivä kerrallaan.
    Tuo tunnisteeksi laittamasi osaluettu on mainio. Saatan joskus ottaa sen käyttöön.

    VastaaPoista
  2. Voi tuota Perienglantilaista skandaalia ja noiden näyttelijöiden työtä! Se oli kuin ilotulitusta, mutta läheltä ja tarkkaa, jokaista silmäluomen värähdystä ja suupielen liikahdusta myöten. Tätä draamaa olisi hyvin jaksanut enemmän kuin nuo 3 osaa, päinvastoin kuin noita pidemmiksi venytettyjä sarjoja. Ja tulihan tuo juonellisesti valmiiksi. En tiedä, kumpi oli parempi kun molemmat onnistuivat täydellisesti omissa rooleissaan.

    Kiitos tuestasi Marjatta. En taida tykätä haasteista oikeassakaan elämässä. Olen enemmän siitä-yli-missä-aita-matalin, mukavuudenhaluinen tyyppi. Vaikka onhan tässä blogiaikana tullut kahlattua moniakin teoksia, jotka eivät aina ole koko aikaa kiinnostaneet. Tuo Viron neukkuaika on jo lähtökohtaisesti masentava. Onhan siitä tullut jo jotain luettuakin, mm Pobeda 1946, joka kaupunkiympäristönä oli kiinnostavampi minulle kuin tämä maaseutukuvaus.

    VastaaPoista
  3. Pari päivää sitten juuri mietin, että mitä lukisin tältä Luikilta. Mainitsemasi Varjoteatteri saattaa olla minullekin sopivampi kuin tämä neuvostoaikoja läpikäyvä romaani. Ja minähän luin juuri äsken latvialaisen näytelmän, niin että Varjoteatteri sopii senkin puoleen. Mutta katsoo häntä sitten tammikuussa.

    Mukavat Joulut sinne Turkkuse!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luik taitaa olla joka tapauksessa kuuluisin juuri Varjoteatterista. Syystä, minun mielestäni vaikka kokemukseni rajoittuukin juuri näihin kahteen.
      Kiitos samoin sinne, meilläkin on tällä kertaa hyvin talviset meiningit. Lumentulo vain jatkuu.

      Poista