lauantai 10. lokakuuta 2015

Geraldine Brooks: Islamin naisten salattu elämä



Koraani, islam vai sen tulkinnat? Tuhatneljäsataa vuotta naisen alistamista

Löysin tämän teoksen toissakesäisestä antikvariaattien myyntitapahtumasta Turun Puutorilla, Turun Yliopiston ständiltä. Isiksen ja vanhoillisen islamin tulkinnan saadessa yhä enemmän jalansijaa Lähi-idän sotien ja kriisien alueilla, se on ajankohtainen tietopaketti fyysisesti, psyykkisesti ja yhteiskunnallisesti alistetun naisen asemasta näissä maissa, vaikka onkin ilmestynyt jo vuonna 1995 ja suomeksi vuonna 2002. - Eilinen Nobelin rauhanpalkinto Tunisian rauhankvartetille meni todellakin oikeaan osoitteeseen - sovinnon tekeminen ja neuvottelujen käyminen ääriliikkeiden kanssa - huhh! Ei mitään mihin monellakaan riittäisi kapasiteettia, kärsivällisyyttä, sietokykyä, viisautta.

Geraldine Brooks on Sydneyssä, Australiassa syntynyt toimittaja ja Pulitzer-palkittu kirjailija, joka on toiminut journalistina mm The Wall Street Journalissa ja palkittiin vuonna 1990 yhdessä toimittajamiehensä kanssa parhaasta Persianlahden sodan raportista. Hän asuu nykyään Yhdysvalloissa.

Kirja pohjaa kirjailijan kuuden vuoden pituiseen ajanjaksoon Lähi-idän maissa, jonne hän saapui vuonna 1987 päämääränään elää eri maissa yhdessä musliminaisten kanssa ja sitä kautta tutustua ja raportoida heidän elämästään. Lähtökohta on yrittää lähestymällä ymmärtää näitä maita, islamilaista yhteiskuntaa kuten myös hartaita uskovaisia näissä maissa, naisia ja miehiä.  Miksi hänen ennen niin muotitietoinen egyptiläinen tulkkinsa hylkäsi opintonsa ja verhoutui huntuun?

Vaikea on ymmärtää 'kehitystä', joka naisten kohdalla on mennyt Muhammedin ajoista 600-luvulta taaksepäin eli entistä rajoittavampaan suuntaan. Jotenkin Khomeini oli saanut naiset vakuuttuneiksi siitä, että keskiaikaisen kaavun pitäminen oli vallankumouksellista.

Ensimmäinen luku alkaa Teheranista, Khomeinin hautajaisista. - Peitä itsesi kuuluu jostain virkailijan vihainen huuto, kun tuulenpyörre nostaa kaavun helmaa. Pitäisikö hänenkin repäistä päältään likainen keskiaikainen rätti, kuten italialainen Oriana Fallaci ilmoitti tehneensä Khomeinin haastattelumatkallaan? Oppineidenkin naisten into käyttää fundamentalistien ankaria pukeutumistapoja liittyy ilmeisesti länsimaisen kulttuurin vastustamiseen. Omasta halutaan olla ylpeitä, vaikka monessa, esimerkiksi teknologisessa kehityksessä, ollaan täysin riippuvaisia länsimaisesta teollisuudesta. Tulee mieleen Hans-Magnus Enzensbergerin essee 'Kauhunkylväjät', radikaaleista häviäjistä, itsemurhapommittajista. Brooks kertoo hauskan yksityiskohdan tuaregeista: näillä paimentolaisilla on muista poikkeava hunnun käyttö. Miehet verhoavat kasvonsa huntuun, jotta 'vihollinen ei tiedä, mitä meidän mielessämme liikkuu, sotako vai rauha, mutta naisilla ei ole mitään salattavaa'. Tuaregeilla on muutenkin tasa-arvoisempi suhtautuminen naisiin, jopa seksuaalinen vapaus ennen avioliittoa on sallittua.

Kaikkialla muualla Brooks yrittää löytää Koraanista vahvistusta vallitseville, naista kuristaville tavoille, mutta ei löydä. Tulkinnanvaraa löytyy. Sunnalaiset laajentavat kaikki Muhammedin lausumat koskemaan kaikkia, shialaiset rajoittavat profeetan vaimoja koskevat säännöt koskemaan vain näitä, ei välttämättä kaikkia naisia. Huntu näyttää sekin alun perin syntyneen peittämään profeetan oman poikkeuksen sääntöihin: Muhammed nai adoptoidun poikansa vaimon, Zainabin. Kiellon tehdä näin hän kumosi kun oli saanut ilmestyksen ja sen mukaan ei mitään ongelmaa ole. Johdonmukaista käytöstä profeetalta.

Saudi-Arabiassa naisen paikka on eristettynä oman talon sisälle muiden naisten kesken, Koraania ääneen lukien. Ulos mennäkseen hänen on verhouduttava chadoriin, autoon tarvitaan miespuolinen kuljettaja, vieraiden miesten kohtaaminen esimerkiksi työssä on kielletty, koska jos hän hymyilee, vieras mies voi luulla että nainen rakastaa miestä. Tyttöjen koulunkäynti ei ole paikollista, jos isä ei sitä hyväksy. Maassa on ankarat lait haureutta vastaan, mutta käytännössä ne eivät koske miestä. Naisen todistustaakka on niin iso, että hän ottaa samalla riskin joutua syytteeseen herjauksesta. Jos hän siis elää vielä, naisen teloitus ennen oikeudenkäyntiä on todennäköinen. Että naisen suoja on heikko Englannissakin, käy ilmi esimerkistä jossa saudimies tappoi vaimonsa uskottomuudesta. Hänet tuomittiin lievemmästä intohimorikoksesta vaikka tapauksesta kävi ilmi, että kyse oli harkitusta 'kunniamurhasta'.  Moniavioisuus pohjautuu Muhammedin ajan tapaan etsiä sopua kilpailevien sukujen kanssa avioliiton kautta. Muslimien mielestä on sitä paitsi järkevämpää jakaa mies toisten naisten kanssa kuin olla ilman miestä. Sotaa käyvissä yhteiskunnissa naisia on aina enemmän. Mutta moniavioisuuskin esitetään Koraanissa vain vaihtoehtona ja suositellaan yksiavioisuutta, koska Koraani ohjeistaa kohtelemaan vaimoja tasapuolisesti ja se voi olla vaikeaa. Fundamentalistien otteen tiukkeneminen näkyy esimerkiksi siinä, että vanhemmissa ikäluokissa on liberaalimpia naisia, jotka vaativat mielenosoituksessa auton ajo-oikeutta. Nuoremmat naiset kävivät heidän kimppuunsa. - YK on järjestänyt kaksi kansainvälistä naisteemaista konferenssia, Mexico Cityssä ja Nairobissa, joissa Saudi-Arabian naisten delegaatiossa kaikki olivat miehiä.

Muhammed: Mikään kansa, joka asettaa naisen johtajakseen, ei tule menestymään

Varsinkin Jordania, mutta yllättäen myös Iran näyttää ulkoisesta ankaruudesta huolimatta suovan naiselle paljon enemmän mahdollisuuksia elämään kodin ulkopuolella eli kouluttautumiseen ja työpaikkaan, omaan elämään. Khomeini tulkitsi Koraania kirjaimellisesti. Sääntö profeetan vaimojen kotona pysymisestä koski heitä, mutta muita naisia tarvittiin kodin ulkopuolella ja siihen naisiakin rohkaistiin. Ja naispuolisia lääkäreitä, asianajajia, urheilijoita, tuottajia, ohjaajia, toimittajia ja äänittäjiä tarvittiin - erikseen miehille ja naisille, molempia sukupuolia. Silti Khomeini palautti shaahin kumoaman moniavioisuuden ja tyttöjen naimaikä on 9 vuotta.

Eniten minua huolestutti, että se islamin muoto, joka yleistyi monissa yliopistoissa, ei ollut heidän omaansa; ei egyptiläisten sallivaa perinnettä eikä palestiinalaisten edistyksellisiä pyrkimyksiä, vaan saudien varallisuuden edistämää vääristynyttä tulkintaa. Oli surkeaa ajatella kokonaisen sukupolven tuhlaavan lahjojaan tällaisen sortavan uskonnon hyväksi.

Eräs - onko se ainoa? - islamin uskonnon elämänmyönteisiä alueita, jossa ainakaan protestantit eivät juhli, on seksuaalisuus. Islamin uskonnossa sitä pidetään kaikille tärkeänä nautinnon ja ilon aiheena eikä sen piirissä ole harrastettu niin paljon synnillä leimaamista erotiikan alueella kuin mitä kristinuskon saarnaajilla on ollut tapana. Aviomiehen impotenssi on naiselle riittävä syy anoa avioeroa. - Tässä kohtaa tuli mieleen parikymmentä vuotta sitten Helsinki-Espoo lähijunassa käymäni keskustelu nuoren somalimiehen kanssa (enkä enää muista miten ihmeessä siihen ajauduin). Hän puolusti heidän suhtautumistaan naiseen: 'Mehän pidämme naista kuin jalokiveä kädessä'. - 'Olen mieluummin ihminen kuin kivi', sanoin.

Silti fundamentalistit ovat onnistuneet kiristämään tapoja entisissä liberaaleissa maissa kuten Palestiinassa, Gazan alueella (Hamas) ja Egyptissä. Olin Egyptissä turistimatkalla vuonna 1975. Hekumallista napatanssia oli tarjolla sekä kansankuppiloissa että Hotel Sheratonissa keskellä Kairoa (for non-Egyptians only!). Kirjan kirjoittamisen aikaan lajin harrastajat alkoivat olla tiukilla samoin kuin runsaslukuiset paljettikoristeisten asujen ompelijat.

Mikään uskonto ei voi kehua tasa-arvon edistämisellään, papit ja saarnaajat eli aktiivisimmat uskontojen harjoittajat ovat kaikissa uskonnoissa niitä yhteiskuntien konservatiivisimpia, myös tasa-arvoasioissa. Mikään muu suurista uskonnoista ei ole kuitenkaan 'pystynyt' sellaiseen pitkäaikaiseen naisiin kohdistuvan orjuuden ja alistamisen manifestiin kuin islam ja siellä vielä erikseen sen fundamentalistisin haara eli wahhabilaisuus, jota Saudi-Arabia toteuttaa, ja jota Isis, al-Shabaab ja Boko Haram levittävät. Brooks esittääkin ajatusleikin: mitä jos naisten sijaan puhuttaisiin mustista? Mitä maailma tekisi, jos mustat joissakin maissa olisivat vielä siinä asemassa kuin naiset useimmissa muslimimaissa? Apartheidia vastustettiin aikanaan kansainvälisillä boikoteilla.

Saudi-Arabian hallitseva saudien suku käyttää rahaa fundamentalistien pitämiseksi rauhallisina. He pelkäävät Iranin shaahin kohtaloa ja siksi kaduilla partioivilla kiihkouskovilla on käytössään kalliita autoja, joista he valvovat kansalaisia. Ja tämä maa on Yhdysvaltojen pitkäaikainen ystävä alueella! Jos ei Osama Bin Laden sitä vielä osoittanut, Isiksen ja talebanien vahvistuminen osoittaa, että pitäisi olla tarkka keitä näissä maissa pitää liittolaisena. Ja mitä on tapahtumassa Turkissa juuri nyt? Kemal Atatürkin maallinen Turkkikin alkaa Erdoganin hallinnassa kääntyä kohti islamismia.

Matka Geraldine Brooksin seurassa - vaikka parikymmentä vuotta sitten tehty - oli hyvin valaiseva, jännittävä ja opettavainen. Tunsin chadorin painon ja hikivanan selässä. Ymmärsin arabimaiden naisten ahdingon, myös naisten välisen ystävyyden. Jaoin hänen väsymyksensä keskusteluihin oppineiden iranilaisnaisten kanssa kun Salman Rushdien japanilaisen kääntäjän murha oli todiste 'islamin mahdista' mutta sitä ei ollut Iranin tekemä humanitaarinen työ rajan yli tulvivien irakilaisten pakolaisten hyväksi. Koska kukaan ei sitä huomaa mutta teloitus noteerataan.



Geraldine Brooks: Islamin naisten salattu elämä
Nine Parts of Desire - The Hidden World of Islamic Women
suomentanut Susanna Ylä-Havanka
Kustannusosakeyhtiö Nemo 2002, 352 s


kuva: Islamin naisten salattu elämä

9 kommenttia:

  1. Tämä on minulle uusi kirja, tein varauksen kirjastoon. Hieno teksti.

    VastaaPoista
  2. Kiitos Ulla. Tämähän ei enää ole niin tuore kirja, ehkä nuo vähän vanhemmat kuitenkin jäävät blogeissakin vähemmälle. Innostuin kuitenkin kirjoittajasta niin, että lainasin häneltä vielä romaaninkin.

    Olen pitänyt kovasti näistä toimittajien kirjoittamista tietokirjoista, kuten Seierstadin, Salzingerin, Laurenin ja kaikkein eniten puolalaisen Ryszard Kapuscinskin tekemistä. Nobelin kirjallisuuspalkinnon uutisoinnista luin, että Puolassa on Kapuscinskin nimellä kirjallisuuspalkintokin.

    VastaaPoista
  3. Kiitos Leena mahtavasta tietopaketista!

    Seurasin kerran Tunisiassa, miten länsimaisesti farkkuihin pukeutunut mies otti turistikuvaa vaimostaan, joka seisoi mustana möykkynä jonkin nähtävyyden edessä. Tuossa tilanteessa kiteytyi jotakin hirveää. Yritin etsiä naisen katsetta, mutta sekin, se vähä, mitä oli esillä, oli jotenkin verhoutunut. Hyvinhoidetuissa jaloissaan hänellä oli hurjan muodikkaat, seksikkäät sandaalit.

    Oivaltava kohta: "Mitä maailma tekisi, jos mustat joissakin maissa olisivat vielä siinä asemassa kuin naiset useimmissa muslimimaissa? Apartheidia vastustettiin aikanaan kansainvälisillä boikoteilla."

    Siis tämähän on pöyristytttävän raivostuttavaa!

    VastaaPoista
  4. Niin on, oivaltava tuo ajatusleikki. Kai se sitten on tämä uskontojen kamppailu hegemoniasta, joka tekee ettei sitä uskalleta uhmata, samalla tavalla kuin apartheidia. Ja kyse on siis nopeimmin kasvavasta uskonnosta. Huhh!
    Niin, ei paljon auta että jalassa on seksikkäät sandaalit tai pitsipöksyt, jos istut päivän neljän seinän sisällä Koraania papattamassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei niin! Kuvasi on myös oivaltava, vähän nurkkaa näkyvissä.

      Kyllä saisi islamissakin olla muutos toiseen suuntaan, maallistuminen humahtaa voitolle oikein kerralla,

      Irakilaiset ja afgaanit meidän lähistön turvapaikassa ovat ilmeisen laimeita. Siellä on koko ajan toistasataa ihmistä, vaihtuvuus melkoinen, ja vain muutaman miehen on nähty koko aikana pitävän rukoushetkiä. Naisetkin ovat melko länsimaisittain pukeutuneita, housuihin ja tunikoihin, päässä jonkinlainen huivi. Nämä ovat ilmeisesti sitten niitä, jotka pakenevat sitä tiukkaa uskonnon valtaa.

      Poista
  5. Viimeiset uutiset Turkista ovat masentavia. Se on sentään ollut sellainen silta Euroopan suuntaan. Olen mielessäni kannattanut Turkin EU-jäsenyyttä juuri siksi, että se olisi maltillisen islamin edustaja ja maallinen valtio, sen kautta voitaisiin parhaiten käydä uskontojen välistä vuoropuhelua. Nyt kun Turkki suuntaa arsenaalinsa - taas kerran - kurdien suuntaan ja on antanut ääriliikkeille enemmän tilaa omien rajojensa sisäpuolella, niin näyttää kuin tuokin valtava maa olisi syöksymässä samaan väkivallan suohon.

    VastaaPoista
  6. Niin tuon kuvan oli tosiaan tarkoitus näyttää samaa kätkeytymistä. Osittain siihen innosti se, että kirjan päällyspaperi on uskoakseni jossain vaiheessa kadonnut tai poistettu liian kuluneena. Löysin alla olevan kuvan yhden antikvariaattikaupan sivuilta

    VastaaPoista
  7. Vaikuttaa todellakin kiinnostavalta kirjalta, jonka nimen pistän heti muistiin. Minulle ei ole merkitystä onko kirja uutuus vai hieman vanhempi. Tietokirjojen kohdalla pitää vain muistaa pysytellä ajassa, josta se kertoo. Toisaalta sama juttuhan se on esim. historiallisissa romaaneissakin.

    Olen lukenut jonkin verran kirjallisuutta (sekä fiktiota että muistelmaa) liittyen Iranin vuoden 1979 vallankumoukseen, jolloin tuo ankara ajatollah Khomeini astui valtaan.

    VastaaPoista
  8. Kyllä tämä oli hyvin kiinnostava ja sillä tavalla vetävästi kirjoitettu kuin hyvät toimittajat osaavat. Ajattelin ostaessani, että onko tämä nyt jotenkin jo vanhentunutta juttua, mutta päin vastoin. Tämähän on ajankohtaisempi kuin 10 vuotta sitten. Konservatiivinen uskonnollisuus leviää kuin muste, sekä tuolla Lähi-Idässä että Yhdysvalloissa. Eri muotojahan se saa islamissa kuin vanhoilliskristillisissä, mutta samaa ihmisen elämän rajoittamista ja omahyväisyyttä se rakastaa.

    VastaaPoista