Siltala
2014, 175 s
Essee
kuulostaa korvissani akateemisen kuivakiskoiselta, hienostelevalta,
tosikkomaiselta kirjoitukselta, jota kirjallisuuden ammattilaiset
kirjoittelevat lähinnä toisilleen, loputtomasti saivarrellen,
keskenään miekkaillen ja välillä selkään puukottaen. Ei
taviksille. Aika tyhmä ennakkoluulo itse asiassa, koska olen
näköjään lukenut blogiaikanani (runsaan vuoden) kaksi esseiksi
luokiteltua kirjaa, Hans Magnus Enzensbergerin Älykkyyden sokkeloissa ja Kauhunkylväjät ja David Foster
Wallacen Hauskaa mutta ei koskaan enää täällä. Molemmat hyviä lukukokemuksia.
Nyt
siis kolmas esseekokoelma luettu – ja mitä ilotulitusta tämä
olikaan! Lopetin klo 1 yöllä, ja olo oli samalla tavalla virkistynyt kuin talven jälkeen kun ensimmäistä kertaa on pulahtanut vielä jäisen kylmässä meressä.
Antti
Arnkil on erinomainen opas tälle monipuoliselle turneelle taiteen
maailmaan. Taide käsitettynä laveasti kuin pitääkin. Missään
kohtaa en lue omahyväistä sivistyksellä itsensä ylentämistä.
Sen sijaan moottorina on älyllinen uteliaisuus ja tarjolla olevista
taiteen antimista nauttiminen ja tämän nautinnan laajentaminen
lukijalle. Esseissä Arnkil jakaa kokemuksiaan lukemastaan
kirjallisuudesta, nähdyistä elokuvista, musiikista, ja lisäksi
mukana on kaksi henkilökohtaiseen elämään liittyvää lukua.
Niiden aiheina on ystävyys ja menetys sekä lapsuusmuistoja.
En
ole lukenut Paavo Rintalaa
mutta Arnkilin ensimmäisestä esseestä, joka käsittelee Paavo
Rintalan kertomusta Maatyömies ja kuu minulle
tulee mieleen Pentti Haanpää. Kertomuksessa Rintala pohtii
kirjailijan merkitystä verrattuna maatyömiehen jättämään
kynnöksen jälkeen. Optimistinen Arnkil ei jaa pessimistisen Juha
Seppälän – joka myös on kirjoittanut samasta kertomuksesta -
näkemystä 'jäätyneestä kynnöksestä, ihmisen avuttomasta
raapaisusta maan pinnalla'. Kirjoitettu voi
etäännyttää meidät aistitusta, mutta se voi myös juurruttaa
meitä siihen, kokemuksen multaan. Kirjoittaminen on yhteyden
etsimistä.
Ymmärrän
nyt, että en ole ymmärtänyt ollenkaan Hannu
Raittilan hienoutta. Tämä
selvisi
esseessä 'Helvetin kuvia Hannu Raittilan teoksissa'.
Vika on täällä päässä,
koska tapa millä Arnkil avaa Raittilan Canal
Granden tai Pamisoksen
purkauksen, osoittaa että
teokset ovat täynnä
jännitystä ja taidokasta juonen rakentelua. Mutta hän onkin
kustannustoimittaja, joka itse kirjoittaa vetävää tekstiä kun sen
sijaan minulle Raittila
on raskaan insinööriproosan taitaja, anteeksi
vaan – kaksi kesken jäänyttä yritystä.
Valitettavasti en näe Raittilaa
lukiessani edes sitä
huumoria, jota niissä selvästi on – kun sen oikein oivaltaa.
Raittila on kuulemma hämännyt
lukijansa luulemaan, että keskeistä niissä on miesten käyttämä
tekniikka, vaikka pohjimmiltaan kyse on asioiden mielen
kysymisestä. Uskon sen, olen hämäyksen viaton uhri.
Kiinnostava
on esseen 'Esim. Keskellä kaiken' pohdinta
runoudesta ja minuuden käsitteestä, lähtökohtana Jouko
Tyyrin essee Parnassossa,
vuodelta 1966, jossa Jouko
Tyyri julistaa uuden yhteisöllisen minuuden runoudessa syrjäyttäneen
Koskenniemen yksinäisen kokijan,
eristetyn minuuden. Tämän
päivän esseisti tarjoilee Tyyrille koskenniemeläisen minuuden
uusin maustein: yksin keskellä kaiken, näyttöruutujen
äärellä, esitysten yleisönä ja tuottajana. Uuden kansalaisen
tehtävänä on katsoa elämää ruudulta, muokata itseään
tykättäväksi, kommunikoida jokainen oikkunsa ja järjestellä
muistojaan kuvagallerioihin.
Joitakin
vuosia sitten YLE-Teema esitti sarjan 'Elokuvan kätketty kieli',
jossa supertähdeksi nimetty slovenialainen filosofi Slavoj Žižek
analysoi jäljittelemättömällä ja vangitsevalla tavallaan
elokuvahistorian
merkkiteoksia. Arnkilin esseet muutamasta hänelle merkityksellisestä
elokuvasta eivät jää jälkeen niistä. Elokuvat ovat Zaida
Bergrothin 'Skavabölen
pojat',
Juha Koirasen 'Partanen'
ja Lars
von Trierin
'Melancholia'.
Lisäksi
esseessä 'In
girum imus nocte et consumimur igni'
(Pyörimme yössä ja meitä syö tuli) Arnkil paljastaa istuneensa
kaksi päivää elokuvateatteri Orionissa katsomassa Guy
Debordin koko
tuotannon. En ole tietenkään kuullut koko nimeä
sivistymättömyyttäni, mutta sen sijaan Godardin kyllä. Ilmenee
että Guy Debord on ns. situationistien guru ja totaalinen
nihilisti (oma tulkintani), joka kumoaa kaikki analyysit elokuvistaan, sekä ylistävät
että vihamieliset ja
että Godard otti vaikutteita tältä. Debordin
esikoiselokuvassa ei ole ensimmäistäkään kuvaa, ainoastaan
valkoista, ja mustaa ja jonkin verran repliikkejä.--- Puheen
toistojen ja taukojen käyttö perityy Debordilta suoraan Godardille.
Joka tapauksessa Debord on lahjomaton yhteiskuntakriitikko ja
fundamentalisti, vähän kuin Godardin palvojat, minusta vaikuttaa.
Arnkil toteaa koko tuotannon nähtyään pitävän niitä sittenkin
enemmän taiteena kuin yhteiskunnallisena elokuvana. Situationistit
eivät olisi sitä hyväksyneet, mutta Arnkil
ei voi muuta kuin näyttää heille keskisormea. Minä
puolestani peukutan
tätä
kommenttia.
Lars
von Trierin Melancholia
aukenee kirjan sivuilla niin maagisella tavalla elokuvan nähneelle,
että on kuin katsoisin sitä lukiessani. Tässä
ei tule niinkään mieleen tulisieluinen Slavoj Žižek
kuin rauhallinen ja arvostava
edesmennyt Peter von Bagh. Koko elokuvan tunnelma on tarttunut
kirjoitukseen, mutta samalla Arnkil höystää sitä omilla
tulkinnoilla ja tiedoillaan. Se on nyt vieläkin parempi.
Emotionaalinen kitka ja lopun tunnelma saivat jotkut
kriitikot syyttämään Melancholiaa tosikkomaiseksi. Minusta elokuva
on pohjavireeltään pikemminkin musta komedia. Itse asiassa
wagneriaaniset puitteet kätkevät alleen suoranaisia slapstickin
piirteitä. - - - Clairen ehdotettua, että maailmanloppu otetaan
vastaan terassilla, Justine kuittaa, että miksei mieluummin
vessassa.
Esseessä
1657 kertojaa Arnkil kertoo viime vuosisadan suomalaisen
tietokirjallisuuden kummajaisesta: Yrjö A. Jäntin kokoamasta
24-osaisesta Suomen Sanasta, joka vaikuttaa tässä vaiheessa
olevan divarien ongelmajätettä. Kuitenkin se oli aikoinaan tämän
kirjallisuuden ammattilaisen, kustannusjohtajan kunnianhimoinen ja
megalomaaninen haave jättää Elias Lönnrotin veroinen jälki
Suomen kirjallisuuden historiaan keräämällä valtava
tekstikokoelma, joka hahmottaisi kuvan isänmaasta neljältä
vuosisadalta. Sarjan avulla lähdettiin etsimään suomalaisuuden
oletettua kovaa ydintä, mutta lopputulos on satunnaisuuksien ja
ohikiitävien vaikutelmien runsaudensarvi. Kustannusjohtaja
puuhasi eläkevuosinaan vastaavaa koko planeetan proosasta,
toivuttuaan edellisen työnsä aiheuttamasta uupumuksesta.
Reko
Lundán oli Antti Arnkilille saman alan vaikuttaja ja
asemansa jo vakiinnuttanut ohjaaja ja kirjailija, kun Arnkil aloitti
uransa kustannustoimittajana. Hänestä tuli hyvä ystävä, kuin
isoveli. Essee Reko on sydämeenkäyvä ystävyyden ja
menetyksen kuvaus. Hautajaisissa suruun sekoittuu häpeä
pukeutumismokasta. Sitä helpottaa vain ajatus Rekon räkäisestä
naurusta tälle mokalle.
Tällä
menolla esseistä tulee lempikirjallisuuttani. Vuoden
2014 esikoiskirjailijoita muuten. Hyvä vuosikerta.
Tuontyyppisessä kirjassa on tietenkin helposti kovin paljon aiheita. Eipä kai se haittaa, onhan novelli- ja runokokoelmissakin yleensä monenlaisia teemoja. Lukemasi kirja näyttää sisältäneen paljon tietoa, ei pelkästään omia näkökulmia. Esim. tuosta Suomen Sanasta en ollut kuullutkaan. Kuulostaa aika jännältä. Vaikea kuvitella, että suomalaisuudesta voisi löytää jotain syvää ydintä, joka kaikille kelpaisi. Sauna ja sisu eivät taida kelvata kaikille, Sibeliuksesta puhumattakaan.
VastaaPoistaJossain olen kuullut aikaisemminkin tuon Melancholia-elokuvan suhteen ajatuksen mustasta komediasta tai jotain siihen suuntaan. Kyllä minun oli aika vaikea käsittää vaikka taisin pari kertaa sen katsella. Tuo Partanen on myös jännä elokuva. Pitäisi varmaan lukea se Bartleby-novelli.
Hannu Raittilalta olen lukenut vain novellikokoelman nimeltä Pakosarja. Siinä nyt ainakin on huumoria. Jouko Tyyrin näin joskus Kuopiossa hiihtelemässä. Yritin toisinaan lukea hänen lehtikirjoituksiaan Savon Sanomista, mutta taisin olla liian nuori keskittymään tai edes tietämään mistä on kysymys. Onko osallistuminen sosiaaliseen mediaan sitten näyte ihmisen minuudesta vai hakeutumisesta muitten pariin, siinä riittää pohdittavaa. Luultavasti vastauksia löytyy vieläkin enemmän kuin tuohon Suomen Sana -teokseen. "Satunnaisuuksien ja ohikiitävien vaikutelmien runsaudensarvi" on tosi hauskasti sanottu. Minusta elämä kaikkiaan on aika sattumanvarainen tapahtumasarja, josta en löydä mitään erityisempää tolkkua.
Niin totta mitä sanot, elämästä ja sattumanvaraisuudesta. Yrjö A. Jäntti ja hänen suuri hankkeensa vaikuttaa näin vuosikymmenten jälkeen tragikoomiselta, mutta hän eli sitä aikaa, ennen nettiä esim., että sellainen projekti vaikutti ehkä vähän tolkullisemmalta siinä vaiheessa. Mutta että siinä uupuu pahasti, sen kyllä myös ymmärtää.
VastaaPoistaHannu Raittila varmaan inhoaa insinööriproosa -sanaa. Sanoisin, että hän on hyvin miehekäs kirjailija.