Elokuvissa:
Mike Leigh: Mr Turner
UK, 2014
J.M.W. Turner: Sotalaiva Temerairen viimeinen matka, 1839. Wikipedia |
Luulin
Turneria myöhäisemmäksi taiteilijaksi, koska hänet on liitetty
muihin valon mestareihin eli impressionisteihin ja näyttää aikaansa modernimmalta, mutta hän oli
näköjään heitä edeltävää sukupolvea, kuoli jo 1800-luvun
puolivälissä, suunnilleen niihin aikoihin kun impressionismin
suuntaus sai alkunsa. Turner ei ollut mikään nälkätaiteilija, vaan
jo eläessään tunnustusta ja arvostusta nauttinut kuuluisuus.
Loistava
Timothy Spall Turnerin roolissa on jo ehditty monesti palkita, sekä
Yhdysvalloissa että Euroopassa. Englantilaisiin voi aina luottaa
näyttelijävalinnoissa, ihmiset ovat lihaa ja verta, ryppyjä ja
vatsoja, ei valkaistuja hymyjä tai bodattuja kroppia siellä, minne
ne eivät kuulu. Timothy Spall Turnerina on omituisia ääniä
päästelevä, mumiseva, örisevä, röhkivä, kömpelö ja ruma
mies, koko ajan taidettaan tekemässä, tuottelias taitelija. William
Turner nuoruuden kuvassaan on huomattavasti komeampi, mutta
elokuvassa hän on jo vanhenemassa.
Turner
matkustelee merellä ja maalla, palaa kotiin Hollannista Lontooseen,
matkustaa laivalla Englannin rannikon pikkukaupunkeihin. Kotona
hänellä on apunaan vanha isänsä ja apulainen, Turneriin
pyyteettömästi rakastunut taloudenhoitaja Hannah, molemmat kokonaan
omistautuneita kuuluisan taiteilijan palvelemiseen. Dorothy Atkinson
taloudenhoitajana tekee myös loistavan roolin; hänen spanielimainen
katseensa seuraa ohi viuhtovaa taiteilijaa, ottaa selvää isännän
örinästä ja vaitiolosta, hänen nautintonsa hetki on se kun isäntä
äkkiarvaamatta kaipaa seksiä kirjahyllyn edessä. Hannahin katse
seuraa housujaan kiskovaa taiteilijaa, joka saman tien poistuu
huoneesta. Turnerin entinen rakastettu käy kerjäämässä rahaa
itselleen ja tyttärille, joita Turner ei koskaan tunnusta. Turnerin
vapaa rakkaus edustaa hänen nuoruutensa ja syntymäpaikkansa (Covent
Gardenin kortteleissa) elämää; aika oli muuttumassa, ankaran säädyllinen
viktoriaaninen aika oli vasta alkamassa.
Rahaa
häneltä kerjäävät muutkin. Kuninkaalliseen taideakatemiaan on
pyrkimässä monia taitelijoita. Turnerin asema on vakaa, vaikka häntä
kuvataan käytökseltään anarkistisena muiden silinteripäisten
hovitaiteilijoiden rinnalla. Taiteilijat parantelevat töitään,
jotka on jo ripustettu näyttelyyn katsottavaksi. Turnerin naapurissa
kollega viimeistelee laajaa työtä, ja siinä olevaa runsaslukuista
joukkoa sotilaita karmiininpunaisissa asuissa. Turner tuijottaa
sitä ja omaa työtään. Jonkun ajan päästä hän palaa vetämään
omaan sinisävyiseen merimaalaukseensa räikeän punaisen läikän.
Kollega päättelee loukkaantuneena Turnerin pitävän häntä
pilkkanaan. Kova meteli ja katsojien siunailu hiljenee, kun Turner
viimeistelee siitä poijun.
Mainiota
ajan 'taidepuhetta' kuullaan paikallisen ylimystön kutsuilla, jossa
John Ruskinin omahyväinen ja kaunopuheinen poika puhuu suohon
Turnerin kilpailijan suututtaen muut vieraat, paitsi äitinsä.
Turner itsekään ei ole vaikuttunut, kyselee kummasta puhuja pitää
enemmän munuais- vai lihapiirakasta.
Maisemat
Turnerin maalauksissa ovat peräisin Englannin rannikolta ja
Lontoosta. Me mietimme, olisiko osa elokuvassa nähtyjä maisemia
peräisin Cornwallin rannikolta, jossa kävimme neljä vuotta sitten,
Mevagisseyn pienessä rantakaupungissa, ja Dartmooren nummilta Devonissa.
Mevagissey |
Tosin
Margate, josta Turnerin viimeinen rakastettu Mrs Booth löytyi, on
vastakkaisella, Englannin itärannikolla. Mrs Booth oli Turnerin
viimeinen rakkaus, ja suhde kuvataan harmonisena ja onnellisena.
Taloudenhoitaja Hannah on yksin kissan kanssa, ja psoriasis on ärtynyt hyvin pahaksi. Hänen hylätty olemuksensa on sydäntä särkevää
katsottavaa.
Mike Leigh teki komean elokuvan Englannin kuuluisimmasta taiteilijasta, valohämyn taitajasta. Huolellista epookkikuvausta, taiteilijan maisemia samalla paletilla kauniisti kuvattuna, ilman kuivakkaa jokaisen vaiheen läpikäyntiä tai puhki selittämistä, huumorilla mainiosti ryydittäen.
Mike Leigh teki komean elokuvan Englannin kuuluisimmasta taiteilijasta, valohämyn taitajasta. Huolellista epookkikuvausta, taiteilijan maisemia samalla paletilla kauniisti kuvattuna, ilman kuivakkaa jokaisen vaiheen läpikäyntiä tai puhki selittämistä, huumorilla mainiosti ryydittäen.
Vera Drake ja Vuosi elämästä ovat niin hyviä, että olen oikein odottanut Mike Leighin uutta ohjausta. Nyt sain mukavasti tietoa katsomisen vauhdittajaksi sinun postauksestasi.
VastaaPoistaKyllä on osaava ohjaaja todellakin. Näyttelijät tekevät niin tarkkaa työtä, että jokainen huokaus ja silmäys on kuin puheenvuoro. Kaikki uskottavaa ja kiinnostavaa. Ja vielä ne herkulliset dialogit, monenlaisilla murteilla, kansankieltä ja hienostelua, koko kirjo.
VastaaPoistaNyt on leffa nähty. Pidin kovasti. Ajankuva oli kiinnostavaa, kamera uutena välineenä, ihmisten kärsiminen sairauksista, joita nykyään voidaan parantaa ym. Ihmisillä on varmaan ollut paljon nivelvaivoja, monet olivat ryhdiltään niin vänkyräisiä.
VastaaPoistaMr. Turnerin hahmo jäi kyllä mieleen ikimuistoisena. Ajan taidepiirit ja taiteilijoiden keskinäiset riitelyt oli myös kuvattu herkullisesti.
Kiva kuulla että sinäkin tykkäsit. Pitkä elokuva mutta ei hetkeäkään pitkästyttävä.
VastaaPoistaOli kyllä upea elokuva. Kuvan taidetta parhaimmillaan. Timothy Spall teki loistotyön, joskei aina niin miellyttävän, Turnerina. Tuli sellainen olo, että olisi saman tien päästävä Tate galleryyn katselemaan Turnerin maalauksia. Onneksi kevääksi on tiedossa Lontoon reissu, joten silloin.
VastaaPoistaMaalauskurssillani oli pari vuotta sitten osallistuja, joka oli Turnerin lumoissa niin että häneltä syntyi uusia turnereita :) Elokuva on niin runsas teemoista, että siitä voi bongata monenlaista, ajankuvaa, luontoa, ihmistyyppejä, merta ja laivoja, kodin pienesineitä, vaatteita, värien sekoittamista ja taiteen tekemistä etc.
VastaaPoistaEi 'maalauskurssillani' vaan samalla maalauskurssilla. En järjestä maalauskursseja. Terkkuja vaan Hesan työväenopistoon, Jouko Vatasen kurssilaisille. Vähän on ikävä, vaikka Turussakin on mukava kurssi löytynyt.
VastaaPoista