Otava
2011, 304 s
Suomentanut Markku Päkkilä
Mies
yksinäiseltä planeetalta
Vuoden
2003 nobelisti kirjoittaa elämästään omaperäisestä
näkökulmasta: fiktiivinen ammattikirjoittaja Mr Vincent kerää aineistoa
jo kuolleesta kirjailija John Coetzeesta elämäkertaa varten. Kirja
rakentuu haastatteluista, joissa haastattelija tapaa Coetzeelle
tärkeitä ihmisiä eri puolilta maailmaa: naisia joihin hänellä on
ollut suhde, serkkua, työtovereita. Näiden ihmisten kokemusten
kautta edelleen elossa oleva kirjailija Coetzee arvioi uraansa,
elämäänsä ja varsinkin naissuhteitaan 1970-luvun Etelä-Afrikassa.
Haastateltavat ovat tavanneet miehen hyvin erilaisissa tilanteissa,
heillä on kullakin oma tarinansa, mutta lopulta yhteneväinen
käsitys J.M. Coetzeesta. Kiusallisen samanlainen lopputulema on,
että mies on yksinäinen, arka, etäinen, intohimoton,
epäseksuaalinen, jopa vain keskinkertainen kirjailija, joku jolle
tarjoutuu mahdollisuuksia, mutta ei osaa ottaa niistä kiinni - kuten
ei edes tarttua kuolevaa isäänsä kädestä. Miksi arvostettu
kirjailija näkee itsensä näin latteassa ja kylmässä valossa?
Alku-
ja loppuluvut sisältävät Coetzeen muistiinpanoja, hänen
ajatuksiaan itsestään ja ympäristöstä eli valkoisen miehen
taakasta Etelä-Afrikassa. Ne osittain selittävät hänen huonoa
oloaan ja minäkuvaansa, näyttävät loputtoman syyllisyyden
tunteen, joka saikin hänet lopulta muuttamaan Australiaan. Hän oli
aina apartheidin vastustaja.
Julia
on nuori perheenäiti John Coetzeen ja tämän isän naapurustossa.
Hän ajautuu oman rakoilevan avioliittonsa myllerryksessä suhteeseen
Johnin kanssa ja tutustuu isän ja pojan talouteen karussa mökissä,
jossa näkee kahden vaitonaisen miehen elävän askeettisesti. John
Coetzee tekee hyveeksi nostamaansa ruumiillista työtä, korjaa
taloa, valaa betonia. Ei hän arvosta sitä taitoa, josta hänet
maailmalla palkitaan enempää kuin ruumiillista työtä. Tämä on
hänen tapansa hyvittää omalta osaltaan mustille orjuudesta: tehdä
itse raskasta ruumiillista työtä. Salatun suhteen vaikutus
avioliittoon on elvyttävä ennen lopullista romahdusta, mutta nuoren
naisen intohimoon kirjailija ei pysty vastaamaan muuta kuin
käsittämättömällä tavalla: yrittämällä 'ohjata'
rakkauskohtauksen Schubertin soidessa taustalla. Mies, joka luuli
rakastajatartaan viuluksi.-- En tiedä itkeäkö vai nauraa.
Margot
on Johnin läheisimpiä sukulaisia. Tämän
kautta valaistaan Coetzeen kasvuympäristöä.
Serkukset suunnittelivat 6-vuotiaina yhteistä tulevaisuutta.
Margot suhtautuu Johniin ymmärtävämmin kuin kolea sisko Carol joka
saksalaismiehensä kanssa suunnittelee muuttoa Yhdysvaltoihin. Mutta
tämänkin naisen hermoja
John onnistuu koettelemaan. He
lähtevät yhdessä automatkalle
kaukaiseen pikkukylään, josta John
suunnittelee talon ostoa isälleen, rämällä autollaan joka
tietenkin hajoaa pakottaen heidät yöpymään in the middle of
nowhere. Eikä hän osaa tehdä mitään mitä miesten kuuluisi tässä
tilanteessa osata. Margotin
mielestä John Coetzeen
pitäisi löytää oikea nainen.
Vielä
enemmän kirjailijaa nöyryyttää Adriana, jonka suhtautuminen on suorastaan vihamielistä.
John Coetzee opettaa englantia Kapkaupungin yliopistossa ja Adriana on hänen
kauniin nuoren oppilaansa äiti, brasilialaissyntyinen leski, joka on
saapunut Etelä-Afrikkaan Angolan kautta. Tytär Maria Regina on
äidin mielestä liian lumoutunut opettajastaan ja äidissä herää
tiikeriemon epäluulo. Adriana ei arvosta Johnia opettajana – koska
hän ei ole britti – eikä miehenä, koska hän on pehmeä ja
epämiehekäs. John on sitäkin sitkeämpi ja äiti nimenomaan, ei
tytär, on herättänyt hänen kiinnostuksensa. Hän lähestyy
tempperamenttistä brasiliaisnaista väärällä tavalla, väärin
sanoin, akateemisesti ja analyyttisesti. Naista tämä ihailu vain
ärsyttää ja inhottaa. Hän ehdottaa haastattelijalleen
elämäkerralle nimeä
Puumies.
Martin
oli Johnin kollegoita
yliopistoajoilta. Heitä yhdistää paitsi yhteinen työ, myös
samanlainen asenne Etelä-Afrikkaan; se että heidän läsnäolonsa
siellä perustui rikokseen, siirtomaavalloitukseen, joka jatkui
apartheidina. Martininkin kautta välittyy sama etäisyys: opettajana
hän ei saanut oppilaitaan innostumaan, ei avannut henkilökohtaisia
esikuviaan, ei antanut itsestään.
Viimeinen
haastateltava on Sophie,
ranskan kielen opettaja Kapkaupungin yliopistossa, kollega jonka
kanssa Johnilla
oli suhde. Akateemisina kollegoina ja ajan poliittisessa ilmapiirissä
he keskustelivat paljon Etelä-Afrikan ongelmista,
mustista, afrikaanereista, eurooppalaisista, kuka on muukalainen jne.
Coetzeen suhtautumista afrikkalaisiin
Sophie kuvaa vanhanaikaisena
romanttisena primitivisminä. Suhde
kuvataan hyvin älyllisenä ja keskustelevana, mutta lopulta tämäkin
nainen toteaa, että Coetzee halusi ranskalaisen
rakastajattaren lausumaan hänelle Ronsardia ja soittamaan Couperinia
cembalolla, koska oli
frankofiili. Nainen oli kiitollinen Johnille koska pääsi tämän
avulla eroon epäonnistuneesta avioliitostaan.
Kaikista haastatteluista tarinoineen muodostuu novellinomaisia kokonaisuuksia, hienosti
kerrottuja ja voisin kuvitella ne myös dramaattisina elokuvina.
Coetzeen Häpeäpaalua
en ole lukenut, mutta
nähnyt siitä tehdyn
vaikuttavan elokuvan. Siinä
oli samoja aineksia, rakkautta
ja vallankäyttöä,
valkoisten ja mustien erilaisten
elämänehtojen synnyttämiä
moraalisia pohdintoja ja ristiriitoja kuin näissäkin
haastattelumuotoisissa kertomuksissa. Vivahteikas
ajankuva ja elävä paikallisväri; Etelä-Afrikka tulee lähelle.
Mikä
tarkoitus tämän tapaisella itsensä latistamisella on? Näyttää
kuin Coetzee haluaisi saada hyvin viileän älykön imagonsa
niskastaan, vaikka sitten näiden piinallisten ihmissuhdekokemusten
kautta, näyttämällä oman epävarmuutensa ja osaamattomuutensa.
Vai onko hän niin
loukkaantunut arvostelusta että on päättänyt antaa kovimman
kritiikin itse itselleen? Ei
pääse kukaan sitä ylittämään, hän tekee
sen itse. Kaiken läpitunkeva teema, itsensä piiskaaminen, ärsytti
ja ihmetytti, mutta tarinat on loisteliaasti kerrottu, tempaavat
mukaansa. Tämä 'elämäkerta'
on kuitenkin fiktiota nimiä myöten, joten se voi olla myös
puheenvuoro julkisuudesta.
Kirjailija voi keksiä koko elämänsä –
ja kuolemansa -
romaanissaan, eikä hän halua eikä ansaitse yksityiselämänsä
takia sen enempää huomiota kuin kukaan muu, hän haluaa olla
kiinnostava vain kirjojensa kautta. - Mutta vanhemman
miehen ja nuoren naisen teema toistuu hänen romaaneissaan yhtä
uudestaan. - Olisi äärimmäisen naiivia päätellä, että koska
teema toistuu hänen kirjoissaan, sen täytyi olla osa hänen
elämäänsä.
Tämä kopioitu ja lisätty uudelleen 1.9.2014. Edellinen versio keräsi joka päivä kymmenittäin katsomiskertoja. Epäilin siinä istuneen jonkin häiriön.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti