Like
2014, 534 s
Neljännessä
kirjassa Karl Ove on jo vanha tuttu. Kuten edellisissäkin
kirjoissa, ajassa ei liikuta kronologisesti vaan pikku hyppäyksiä
ajassa taaksepäin ja takaisin tapahtuu. Suurimmaksi osaksi tässä
ollaan kuitenkin 18/19-vuotiaana ylioppilaana koulunsa taakse jättäneen,
ja ensimmäisessä työpaikassaan opettajan sijaisena toimivan nuoren
miehen elämässä ja pään sisällä. Samalla hypnoottisella
tyylillä, tarkan yksityiskohtaisella, tajunnan virtaa seuraavalla
tavalla tuohon nuoren miehen levottomaan elämään tulee
imaistuksi mukaan. Välillä itsekin ihmettelin, miksi tämä on
kiinnostavaa. Paljon lyhyemminkin tästä olisi voinut kertoa,
toistoa oli. Uskon kuitenkin, että juuri tämä hidas ja leveä virta on se
taika. Tutuksi ja läheiseksi tulemisen tunne syntyy monenlaisten
pikkuisten arkisten kuvioiden kautta, jotka Knausgård huolellisesti, aikaa ja vaivaa säästämättä raportoi. Viisisataa sivua ilman erillisiä
lukuja, vain pieniä välikkeitä. Niin Knausgård pakottaa lukijan
olemaan tauotta mukana kaikessa, ja näin tulee tehtyä.
Håtfjordin
pikkukaupunki Pohjois-Norjassa ja sen ala- ja yläaste on Karl Oven työpaikka
vuoden ajan. Reservaatti, jonne ei ole helppoa saada päteviä opettajia. Hädin tuskin oppilaita vanhemmat lukion päättäneetkin käyvät. Aikaan sisältyy pohjoisen kaamos, joka
näyttää samanlaiselta kuin Suomessa: ryyppäämistä. Pienen
paikkakunnan ihmiset suhtautuvat tulijoihin mutkattomasti; kaikki
otetaan mukaan säädystä, iästä ja sukupuolesta riippumatta. Paikkakunnan kemuihin osallistuvat kaikki, 13-vuotiaista 7-kymppiseen. Tuntemattomat äijät kutsuvat nuoren miehen illanviettoon kera vodkapullon.
Pääjuonne on naiset, seksi ja sen puute, ja rakkaus. Neitsyys on se synkeä salaisuus, jota Karl Ove kantaa mukanaan samalla tarkasti huolehtien, ettei se paljastu. Hän on hyvännäköinen, oppilaitaan pari vuotta vanhempi sijaisope, joka kuolaa usean tytön perään. Tunne on usein myös molemminpuolinen. Mahdollisuuksia päästä neitsyyden taakasta tarjoutuu, mutta pelko epäonnistumisesta toteuttaa itseään kerran toisensa perään. Toiveiden täyttymys tuhraantuu parissa sekunnissa ja sen jälkeenkin pitää vielä esittää jotain muuta. Tirskuvien tyttöjen joukossa on tummasilmäinen Andrea, jonka muistoa Karl-Ove vaalii samoin kuin kouluajan Hannen. Nämä ovat runotyttöjä, heitä ei sekoiteta niihin, joiden takapuolista haaveillaan samasta puutteesta kärsivien kollegoiden kämppäkaveri Nils Erikin ja Tor Einarin kanssa.
Pääjuonne on naiset, seksi ja sen puute, ja rakkaus. Neitsyys on se synkeä salaisuus, jota Karl Ove kantaa mukanaan samalla tarkasti huolehtien, ettei se paljastu. Hän on hyvännäköinen, oppilaitaan pari vuotta vanhempi sijaisope, joka kuolaa usean tytön perään. Tunne on usein myös molemminpuolinen. Mahdollisuuksia päästä neitsyyden taakasta tarjoutuu, mutta pelko epäonnistumisesta toteuttaa itseään kerran toisensa perään. Toiveiden täyttymys tuhraantuu parissa sekunnissa ja sen jälkeenkin pitää vielä esittää jotain muuta. Tirskuvien tyttöjen joukossa on tummasilmäinen Andrea, jonka muistoa Karl-Ove vaalii samoin kuin kouluajan Hannen. Nämä ovat runotyttöjä, heitä ei sekoiteta niihin, joiden takapuolista haaveillaan samasta puutteesta kärsivien kollegoiden kämppäkaveri Nils Erikin ja Tor Einarin kanssa.
Nuoret
naiset täyttävät Karl Oven pään ja sen mikä jää yli hän
omistaa kirjoitusharjoituksille ja musiikille, sillä hän on varma omasta kutsumuksestaan: hänestä tulee vielä kirjailija ja suuri. Hän aikoo vielä näyttää veljelleen, joka kehuu hänen novellejaan mutta ei usko niiden julkaisuun. Hän saa kesälomallaan
musiikkitoimittajan paikan Kristiansandin paikallislehdessä ja saa
sitä kautta mainetta ja taskurahaa levyvarastonsa
kartuttamiseen. Tässä vaiheessa veljesten vanhemmat ovat eronneet ja
isä kasvattaa uutta perhetta. Isä ja tämän kasvava
jano, välinpitämättömyys ja kovuus, jonka kanssa Karl Ove yrittää
tulla toimeen, häilyy tässäkin kirjassa mukana loputtomana
painajaisena. Miehen väistämätön tuho viinan viemänä, johon ei edes uusi vaimo ja perhe auta, näkyy taustalla. Isoveli Yngve on hyvä kaveri ja ratkaissut isäongelman
jo mutkattomasti, ei ole enää tekemisissä eikä saavu paikalle.
Isän uusi koti on muualla ja helpotus on suuri, veljekset yrittävät
unohtaa virtahevon olohuoneessa.
Isän
esimerkki ei toimi alkoholista vieroittavana, päinvastoin runsas ja
hyvin humalahakuinen juominen on pääasiallinen viihdyke
Håtjordissa, humala on ihanaa ja krapulapäivän häpeä suurta kun
Karl Ove muistelee yrittäneensä suudella 13-vuotiasta. Ahdistus on selvänä sitäkin suurempaa ja aiheuttaa loputonta itsetutkiskelua, pelot toteutuvat, epävarmuus on suurta. Opettajana hän saavuttaa pieniä psykologisia voittojakin sekä poikaporukan kingistä että tukemalla koulun pihalla syrjittyä pullukkaa poikaa. Tämä ottaa häntä luottavaisesti kädestä kiinni aiheuttaen nuoressa opessa hämmennystä.
Lumoojattaria
tulee siis vastaan sekä bussissa, koulussa että kaupassa. Testosteroni näin isoina pitoisuuksina alkaa jo vanhempaa naista pyörryttää ja tämä
loputon hehkumo vähän puuduttaa. Hanne, Irene, Ine, Liv,
Andrea, Cecilie, Vivian, Camilla – lävitseni kävi vavahdus...
Onneksi seksuaalisen epätoivon synkkä jyly välillä vaimenee ja
antaa tilaa muillekin teemoille. Kirjallisuuskeskustelua Nils Erikin kanssa:
- Thomas Mann ei ollut ihan täyspäinen, sanoin. - Tämähän on
silkkaa antisemitismiä! Nils Erik katsoi minua. -Entä jos se onkin
ironiaa? - Ironiaako? Niinkö luulet? - Hänethän tunnettiin ironian
mestarina. - Tarkoitatko ettei hän oikeastaan ollut tuota mieltä? -
Joo. - En usko, sanoin, sillä minua inhotti kun Nils Erik ojensi
minua. Sitä hän teki aika usein.
Pidin tästä pätkästä, sillä ironia on kinkkinen juttu. Sitä ei Knausgård itse viljele, hänen tyylinsä on pohjattoman avoin ja vilpittömän oloinen. Raikasta. Itseään hän ei myöskään esitä suotuisassa valossa; Karl Ove on usein ällöttävän omahyväinen juopotteleva teinikolli.
Pidin tästä pätkästä, sillä ironia on kinkkinen juttu. Sitä ei Knausgård itse viljele, hänen tyylinsä on pohjattoman avoin ja vilpittömän oloinen. Raikasta. Itseään hän ei myöskään esitä suotuisassa valossa; Karl Ove on usein ällöttävän omahyväinen juopotteleva teinikolli.
Kesällä
musiikkitoimittaja ja tuleva kirjailija päätyy Roskilden festarille kaverilta lainattuine telttoineen. Telttaan kaatuu myös Vilde, ei mikään haaveiden kaunotar, mutta ponteva nuori
nainen. Meno on hervotonta, sillä lopussa kiitos seisoo.
Kiva esittely, taattua Karl Ovea kuulostaa olevan. Kait tämäkin pitää lukea. Kolmesta ensimmäisestä pidin eniten toisesta, jossa oli elämää pilkkulapsiperheessä.
VastaaPoistaPiti oikein tarkistaa, osaisinko sanoa mistä niistä itse pidän toistaiseksi eniten. Näköjään ei mene ihan yhteen sinun suosikkisi kanssa. Harkitsin ensimmäisen ja kolmannen välillä. Luulen että kolmas.
VastaaPoista